بهگزارش مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، علی حاجیشیزری مدیرکل اداره توسعه آموزش و ترویج معاونت صنایعدستی در ابتدای این نشست که امروز 4 مرداد، ازساعت 10 تا16 در سالن فجر سازمان میراثفرهنگی برگزار شد، با خوشامدگویی به پروفسور مورای گفت: «کارگاه سال قبل بسیار برای هنرمندان مثبت بود و امیدواریم کارگاه امسال نیز در بحث فعالیت در صفحههای اجتماعی مانند اینستاگرام برای ایجاد بازار فروش هنرمندان صنایعدستی و تجارت الکترونیک مثمر ثمر قرارگیرد.»
پروفسور مورای در ادامه این کارگاه پس معرفی اجمالی هنرمندان و فعالان عرصه فروش عنوان کرد: «اهداف ما در این کارگاه آشنایی هنرمندان با دنیای تجارت الکترونیک و در اختیار قراردادن نکاتی به فعالان این عرصه و آموزش بهتر کارشناسان این حوزه بهعنوان حلقه واسط بین این دو جامعه است. افزودن ارزش و اعتبار به محصول صنایعدستی نسبت به جنس مشابه صنعتی آن، و حفظ اصالت و ریشه و پیشینه صنایعدستی نیز از محورهای مهم حوزه صنایعدستی و فروش در داخل (بازارهای داخلی) و در خارج (صادرات) است.»
او تأکید کرد: «در این راستا داشتن داستان برای محصول صنایعدستی بسیار مهم است، اینکه این محصول از کجا آمده، هنرمند یا صنعتگر خالق آن کیست و چه داستانی دارد، آیا یک سنت یا یک رسم است، یا حرفهای است که سینهبهسینه آموزش داده شده و منتقل شده، همه اینها باعث ایجاد یک حس خوب و ایجاد علاقه به مخاطب در روند خرید کالا در این فضاهاست. در همهجای دنیا مثلاً امریکا باید این داستانها را بسازند درحالیکه در ایران نیازی نیست، چون اینجا پر از سنت و اصالت و رسم و رسوم و داستان است و این داستانها هویت، فرهنگ و تمدن و اصالت هر محصول را پشت خود دارد.»
معاون منطقهای شورای جهانی صنایعدستی بیان کرد: «یادگاریها و سوغاتیها، یک حس خوب و یک داستان در خود مستتر دارند که آن خاطره خوش و آن حس خوب را برای خریدار صنایعدستی بههمراه دارد و برای همین است که گردشگران همیشه یک کالای صنایعدستی را خرید میکنند و در منزل خود آن را در قفسه یادگاریها میگذارند. این حسهای خوب هیچگاه در یک مغازه وجود ندارد، اما در درگاه مجازی الکترونیک صنایعدستی این داستانها میتواند در آن وجود داشته باشد.»
مورای با مثال زدن کشور هند در عرصه تجارت الکترونیک بهعنوان نوآورترین کشور در این عرصه گفت: «در وبسایتهای آنها، طراحی صفحه اول سایت بهعنوان جلد کتاب است و اصل داستان در صفحههای بعد است و علاوهبر رعایت کلیه اصول مدرنترین و بِروزترین ابزار برای طراحی استفاده میشود. محصولات در این صفحات دارای داستان است و درباره آن گروه توضیحاتی وجود دارد که باعث جلب اعتماد مشتری میشود.»
این کارگاه در پایان با اشتراک گذاری تجربیات فعالان و شرکتهای فعال درعرصه تجارت الکترونیک در ایران و هنرمندان دارای صفحات مجازی به کار خود خاتمه داد.
انتهای پیام/