بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان جنوبی، حسن رمضانی مدیرکل میراثفرهنگی این استان در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: «دومین نمایشگاه سراسری صنایعدستی خراسان جنوبی با ۱۱۰ غرفه آغاز به کار کرده است.»
او با بیان اینکه در این نمایشگاه ۴۴ غرفه برای هنرمندان و صنعتگران خراسان جنوبی پیشبینی شده است، گفت: «همچنین ۶۶ غرفه از سایر استانها در این نمایشگاه حضور دارند.»
رمضانی بیان کرد: «تولیدات زنده صنایعدستی خراسان جنوبی اعم از قارتبافی، نمدمالی و پخلبافی در این نمایشگاه اجرا میشود.»
او افزود: «این نمایشگاه از ۱۹ تا ۲۴ آذر از ساعت ۱۷ تا ۲۲ شب پذیرای علاقهمندان است.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: «در این نمایشگاه، صنایعدستی شاخص استان ازجمله منسوجات سنتی و بافتهای داری، توبافی و البسه سنتی، بافتهای گلیم، سفره آردی، قالی و قالیچه به نمایش گذاشته میشود.»
او رشتههای گوهرتراشی و سفالگری، سرامیک معرق مشبک، منبت قلمزنی، گیوه پلاس و برکبافی را از دیگر هنرهای عرضه شده در این نمایشگاه اعلام کرد.
بازاریابی صنایعدستی خراسان جنوبی مورد توجه قرار گیرد
علی ناصری فرماندار بیرجند نیز در بازدید از این نمایشگاه گفت: «حضور تعاونیها در بحثهای اشتغالهای روستایی و خانگی در حوزه صنایعدستی بسیار رضایتبخش است.»
او با بیان اینکه صنایعدستی در ایجاد اشتغال نقش بسزایی دارد افزود: «باید صنایعدستی استان با بازاریابی و ارائه مشاوره به تولیدکنندگان در بازارهای جهانی و کشورهای همسایه عرضه و صادر شود.»
فرماندار بیرجند ادامه داد: «توسعه اشتغال کار یک دستگاه اجرایی نیست و ادارهکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان کاری تخصصی انجام میدهد و زیربناها را باید تعاون و صندوق کارآفرینی امید و سایر سازمانهای مرتبط با حوزه اشتغال فراهم کنند.»
ناصری با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه هنرهای دستی بسیار موفق است، افزود: «اگر بهترین کالا را تولید اما نتوانیم بازار پیدا کنیم برای هنرمندان و صنعتگران سرخوردگی ایجاد خواهد شد.»
او با بیان اینکه توسعه اشتغال روستایی و احیای صنایعدستی فراموش شده نیازمند تسهیلات هستند، گفت: «امید است بتوانیم نیازهای تسهیلاتی آنان را تأمین کنیم تا هنرمندان بدون دغدغه مالی وقت خود را برای آموزش و بازاریابی بگذارند.»
فرماندار بیرجند با اشاره به نقش بازر نمایشگاهها در معرفی محصولات تولیدی بیان کرد: «امیدواریم بتوانیم بازاریابی و بازارسازی را آن بخشی که متعلق به دستگاههای اجرایی است، انجام دهند و بخشی که مربوط به تولیدکنندگان است بِروز باشند و با سلایق مصرفکننده آشنا شوند تا بتوانند جای خود را در بازارهای دنیا باز کنند.»
انتهای پیام/