بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجان شرقی، انتخاب تبریز بهعنوان پایتخت گرشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ زمینههای رشد و حرکت در مسیر توسعه گردشگری را در استان فراهم آورده که در این میان ایجاد، توسعه و تقویت زیر ساخت میتواند روند دستیابی به توسعه پایدار گردشگری را با توجه به ظرفیتها و قابلیتهای منحصربهفرد استان، تسریع ببخشد.
فرشاد رستمی سرپرست معاونت گردشگری استان به ارائه گزارشی از اقدامات صورتگرفته این معاونت گردشگری در بخشهای آموزش، مراکز اقامتی، پذیرایی، رفاهی و فعالیتها و نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، در راستای برنامههای «تبریز ۲۰۱۸» در سال ۹۶ پرداخت.
برگزاری ۲۷ دوره آموزشی در سال ۹۶
رستمی در خصوص برگزاری ۲۷ عنوان دوره و کارگاه آموزشی در معاونت گردشگری استان، اظهار کرد: «هدف از برگزاری این دورهها ارائه راهکارهای عملی برای افزایش کیفیت خدمات، ارتباط مطلوب با دریافتکنندگان خدمات گردشگری، فراگیری درک بهتر از نحوه ارتباطات صحیح با گردشگران، آشنایی با اصول مهارتهای فردی و ارتباطی، افزایش امنیت و رضایتمندی گردشگران و آشنایی با مفاهیم کلیدی شناخت صنعت گردشگری و میراث فرهنگی عنوان کرد.»
او بیان کرد: «برگزاری کارگاههای موضوعاتی چون \"اخلاق حرفهای و الگوهای رفتاری در گردشگری ویژه جوامع محلی روستای تاریخی کندوان\"، \"گردشگری سلامت\"، \"برنامهریزی سیستماتیک تبریز ۲۰۱۸\"، \"آشنایی با فرش دستباف استان بهصورت تئوری و عملی\" و \"اخلاق حرفهای و الگوهای رفتاری در گردشگری ویژه ادارت، دستگاههای ذیربط و تاسیسات گردشگری استان\" از اهم مباحثی بودند که در دورههای آموزشی گردشگری استان به آن پرداخته شدهاند.»
رستمی در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش در توسعه پایدار گردشگری افزود: «یکی از اجزای مهم صنعت گردشگری، نیروی انسانی است که برگزاری دورههای متعدد آموزشی برای منابع انسانی شاغل در این صنعت میتواند نقش مؤثری در شناخت و درک بهتر آن و ارتقای سطح ارائه خدمات به گردشگران را بهدنبال داشته باشد.»
سرپرست معاونت گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: «امیدواریم با برگزاری طرح آموزشی آتی، منابع انسانی شاغل در حوزه گردشگری هرچه بیشتر با مفاهیم و مبانی گردشگری، آداب معاشرت و الگوهای رفتاری با مشتریان و روشهای افزایش رضایتمندی گردشگران آشنا کرده و از این طریق بتوانیم گام مؤثری در رونق و توسعه پایدار گردشگری استان برداریم.»
نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی با هدف ارتقای بهرهوری
دفاتر خدمات مسافرتی بهعنوان واسطه میان عرضهکننده و متقاضی با ایجاد تعامل و فراهمآوردن زمینه ارتباطی با بنگاهها و مؤسسات مسافرتی و گردشگری در داخل و خارج از کشور نقش پررنگ و تأثیرگذاری در تکامل و توسعه صنعت گردشگری داشته و راه را برای ورود گردشگران هموار میسازند. تلاش معاونت گردشگری استان بر آن است تا با افزایش توان بهرهوری بهینه از ظرفیتهای گردشگری، شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش این صنعت در استان باشد.
رستمی اظهار کرد: «نظارت بر فعالیت این دفاتر و شرکتها از جهت کیفی، سطح کارآیی و رعایت مقررات بر عهده این سازمان است و در صورت مشاهده تخلف از مفاد آیین نامه برابر قانون با این دفاتر و شرکتها برخورد خواهد شد.»
او افزود: «تاکنون بیش از ۲۵۰۰ مورد بازرسی از اماکن اقامتی، دفاتر و مراکز بین راهی استان به منظور ایجاد سفری راحت برای گردشگران و مسافران به عمل آمده است.»
سرپرست معاونت گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه، «پیگیری و برگزاری جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز و امور مربوط به دبیرخانه ستاد در طول سال»، ارائه گزارش عملکرد و آمار ستاد در ایام نوروز»، «تنظیم و آماده سازی آمار سه ماه مسافر به مرکز سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و «آغاز ستاد اجرایی خدمات سفر استان آذربایجان شرقی در ایام تابستان» را از اقدامات نظارتی و عملیاتی معاونت گردشگری استان در نیم سال اول سال ۹۶ برشمارد.
رستمی همچنین «برگزاری جلسات گردشگری سلامت و امور مربوط به دبیرخانه آن»، «برگزاری جلسات کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقاصد سفر و امور مربوط به دبیرخانه کمیسیون مذکور»، «انجام کارهای کارشناسی در خصوص راهکارهای جذب گردشگری ورودی و تشکیل جلسات با افراد ذینفع»، «برگزاری جلسات هم اندیشی با شرکت هواپیماییهای با هدف تبریز ۲۰۱۸» را از جمله فعالیتهای معاونت گردشگری استان در نیم سال دوم سال ۹۶ عنوان کرد.
رتبه دوم کشوری در تعداد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
سرپرست معاونت گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون ۲۲۵ دفتر و شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری در سطح استان در حال فعالیت هستند، افزود: «از این میان تعداد ۱۴۷ دفتر در مرکز استان و ۷۸ دفتر در دیگر شهرستانها به فعالیت مشغول هستند.»
این دفاتر طبق آییننامه مصوب هیئت وزیران مورخ ۲۷ خرداد ۸۰ با موضوع اخذ روادید تنظیم و انجام مسافرت گروهی داخلی و خارجی و ذخیره مکان و هرگونه خدمات ایرانگردی و جهانگردی با رعایت قوانین و مقررات سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور فعالیت میکنند.
معاونت گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۳۰ هتل، مهمانپذیر و هتلآپارتمان با ظرفیت اقامتی ۸۴۰۰ نفر در حال حاضر آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران آذربایجان شرقی است، گفت: «تمام مراکز اقامتی ذکر شده در طول سال ۹۶ بطور مستمر به فعالیت پرداختهاند و در روزهای باقی مانده از سال نیز با توجه به آغاز رویداد فراملی \"تبریز۲۰۱۸\"، با افزایش کیفیت خدمات خود در تلاش هستند تا با ارائه بهترین خدمات، اوقات خوشی را در مراکز خود برای گردشگران فراهم سازند.»
او در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری دورههای آموزشی توانمندسازی مشاغل، استانداردسازی مراکز اقامتی و جشنوارهها و نمایشگاههای حوزه گردشگری، از افزایش دو برابری عملکرد بخشهای مذکور در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ خبر داد.
رستمی در پایان ایجاد فضایی مناسب و استفاده از ظرفیتهای گردشگری استان را در راستای افزایش گردشگران ورودی داخلی و خارجی از اولویتهای مهم معاونت گردشگری استان معرفی کرد و گفت: «با عنایت بر اینکه رویداد فراملی \"تبریز۲۰۱۸\" آغاز شده و زمینه مناسبی را برای معرفی ظرفیتهای مختلف استان اعم از تاریخی، فرهنگی، هنری و گردشگری ایجاد خواهد کرد، لذا جذب گردشگران داخلی و خارجی یکی از مهمترین اولویتهای ادارهکل محسوب میشود، بر همین اساس طبق آمارهای بهدست آمده گردشگران ورودی داخلی و خارجی سال گذشته بالغ بر ۴میلیون و ۴۶۱هزار نفر بوده که این محاسبه تنها در نیمه سال اول سال ۹۶ آماری بالغ بر ۳میلیون و ۸۰۰هزار نفر بوده است.»
انتهای پیام/