پژوهش «طبس شهری که بود» کتاب شد

کتاب «طبس شهری که بود» به نگارش یعقوب دانشدوست توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شد.  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کتاب «طبس شهری که بود» در دو بخش، شامل پژوهش‌ها و گزارش‌هایی با عنوان‌هایی چون «مکان جغرافیایی و ویژگی‌های اقلیمی طبس»، «توصیف‌های تاریخی و زیبایی‌های شهر طبس» ، «سیمای شهر طبس»، «شهری برفراز شهر »، «تزیین کاری در معماری طبس» و... با ارائه عکس‌هایی جالب و دیدنی به معرفی شهرسازی و معماری طبس می‌پردازد.

زند‌ه‌یاد باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی در مقدمه این کتاب آورده است: «این کتاب از شهری سخن می‌گوید که پس از زلزله 1357جز درختانش از کالبد شهر چیز دیگری به جای نماند. کتاب «طبس شهری که بود»اثری است که مشابه آن را نمی‌توان یافت و این کتاب ، غزل همیشه زنده سروده شده کویر است.»

در پیش‌گفتار این کتاب به قلم یعقوب دانشدوست مولف آن نیز  آمده است: «آثار به جا مانده از شهر در حقیقت همه کوشش‌هایی است که تا پیش از زلزله 25شهریور 1357 برای تهیه عکس و نقشه‌ها و شناخت‌های دیداری به وسیله من و دیگران در این شهر انجام شده بود زیرا پس از زلزله با طرحی عاجلانه بولدوزرها به راه افتادند و همه شهر را صاف کردند تا شهری جدید در جای شهر قدیم بسازند و چنین شد.

به هنگام نوشتن این کتاب ضمن اینکه خواسته‌ام مهم‌ترین چیزها را بررسی کنم نخواستم روش از پیش تدوین شده‌ای را تحمیل این شهر کنم و کوشش کردم بدانم جاذبه‌ها مرا به مطالعه کجا می‌کشاند و خود را در اختیار این زیبایی‌ها و جاذبه‌ها قرار داده‌ام.

توجه بیش‌تر من در این کتاب کشف، درک و ثبت ارزش‌هایی از شهرسازی و معماری است که به شهرها و بناها روح و زیبایی می‌بخشیده و نه تنظیم یک کتاب بر اساس فرمول‌های شهرسازی و معماری جدید که در بیش‌تر موارد تنها عدد و رقم حاکم بر طراحی و تصمیم است و دیگر هیچ.»
 

انتهای پیام/

کد خبر 1397012714

برچسب‌ها