روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی، فرصتی برای یادآوری اهمیت مبادلات بین‌نسلی

سرپرست دفتر امور بین‌الملل سازمان میراث‌فرهنگی برنامه روز جهانی ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی) را تشریح کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی دفتر امور بین‌الملل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فائزه بهزاد‌نژاد مشاور رئیس و سرپرست دفتر امور بین‌الملل سازمان میراث‌فرهنگی امروز سه‌شنبه 28 فروردین 97 گفت: «از سال 1983 که در بیست‌و‌دومین کنفرانس عمومی یونسکو، روز 29 فروردین 18 آوریل به نام روز شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) نام‌گذاری شد و ایکوموس این روز را در سطح جهانی جشن می‌گیرد، هر ساله موضوعی برای بزرگداشت این روز مهم در نظر گرفته می‌شود. موضوع سال 2018 میلادی این شورا، ”میراث نسل‌ها“ تعیین شده است که از‌سوی کار‌گروه متخصصان جدید (Emerging Professionals Working Group) اداره می‌شود.»

او افزود: «از اهداف مهم این موضوع می‌توان به اشتراک‌گذاری داستان‌ها و انتقال دانش میان‌نسلی اشاره کرد. این امر نشان‌دهنده گامی اساسی در توسعه فرهنگی از زمان های بسیار قدیم به جدید برای انسان است. بنا بر نقل قولی از نلسون ماندلا ”جوانان امروز رهبران فردا هستند“.»

سرپرست دفتر امور بین‌الملل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «دو پیام مهم این روز بنا بر تعریف ایکوموس عبارتند از انتقال میان‌نسلی دانش، تعهد به جامعه جهانی برای تأکید بر اهمیت اشتراک‌گذاری دانش میان نسل‌ها و ارتقا بخشیدن به برقراری اخلاق ایکوموس در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی، رهبری جوانان: کار گروه متخصصان جدید رویدادهای تبلیغاتی را برای مخاطب جوان جامعه در هر کشوری با استفاده از رسانه‌های اجتماعی خلاق، برنامه‌ریزی می‌کند.»

او افزود: «برقراری ارتباط میان نسل‌های مختلف فعالان حرفه‌ای میراث، باعث پدید آمدن تبادلات سازنده‌ای می‌شود. در این راستا، دانش حرفه‌ای متخصصان همراه با پویایی و انرژی جوانان، منجر به خلق ابتکارات جدیدی خواهد شد.»

بهزادنژاد بیان کرد: «روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی در سال 2018، فرصتی را برای یادآوری اهمیت مبادلات بین نسلی در حفاظت و ترویج میراث ایجاد می‌کند. فعالیت‌هایی مانند کنفرانس‌ها، جلسات آموزشی، تالارهای گفتگو، طراحی پوستر، برگزاری نشست‌های شبانه با طرح پرسش و پاسخ بین اعضای جوان و مجربان و غیر‌حرفه‌ای‌ها، برگزاری تورهای تعاملی، بازدید از آثار میراث‌فرهنگی و سایر سایت‌های تاریخی که با هدف تقویت گفتگوی بین نسل‌ها می‌تواند تجلی کند و محدود به آن‌ها هم نمی‌شود.»

او افزود: «خط‌مشی اصلی روز بین‌المللی بناها و محوطه‌های عمدتاً بر انتشار اطلاعات در صفحات شبکه‌های اجتماعی تمرکز کرده است. در بخش به اشتراک‌گذاری از طریق شبکه‌های اجتماعی، کمیته‌های ملی و کمیته‌های بین‌المللی علمی با همکاری متخصصان جوان به انجام فعالیت‌های پیشنهادی زیر تشویق می‌شوند.»

بهزادنژاد ادامه داد: «عکاسی از اعضای کار‌گروه متخصصان جدید ایکوموس به همراهی متخصصین میراث با پس‌زمینه‌ای از یک سایت میراثی، یک بنای تاریخی، یک چشم‌انداز فرهنگی و یا شاید مستندی از یک فرآیند فرهنگی. توصیف جذابی از مکان، یک نقل قول کوتاه و یا یک واقعیت جالب، خلق یک نگرش تازه که دید تازه‌ای از سایت فرهنگی تاریخی ایجاد کند و منجر به جلب توجه ساکنان محلی شود در این بخش قرار می‌گیرند.»

او افزود: «متقاضیان می‌توانند عکس‌ها را در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی کمیته‌های وابسته به ایکوموس یا فیسبوک به اشتراک بگذارند. عکس‌های منتخب نیز از طریق رسانه‌های اجتماعی ایکوموس بین‌المللی به اشتراک گذاشته می‌شود. کسانی که مایل به اشتراک گذاشتن عکس‌های خود بدون کپی‌رایت در شبکه‌های اجتماعی و یا وب‌سایت ایکوموس بین‌المللی هستند می‌توانند عکس‌های خود را به پست الکترونیک epwg.communications@icomos.org  یا از طریق بخش رسانه‌های وب‌سایت ایکوموس به آدرس زیر https://www.icomos.org/mediatheque ارسال کنند.»

سرپرست دفتر امور بین‌الملل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «استفاده از هشتگ ایکوموس‌#heritage4generations  یا #ICOMOS برای کمک به انتشار مطالب در سایت ایکوموس. متون قرار داده شده بر روی هشتگ به زبان رسمی ارسال کننده است و ترجمه‌ای صورت نمی‌گیرد.»

او افزود: «سازمان‌دهی و حضور در فعالیت‌هایی مانند گفت‌وگو، انجام مصاحبه با نسل‌های مختلف میراث و به اشتراک‌گذاری آن از طریق شبکه‌های اجتماعی از دیگر موارد به اشتراک‌گذاری محتوا از طریق شبکه‌های اجتماعی است.»

او درباره کمک به مجموعه ویدیوی ایکوموس گفت: «برنامه‌ریزی یک رویداد را می‌توان در قالب یک فیلم از طریق ”فیسبوک زنده“ ثبت و نسبت به اشتراک‌گذاری آن در فیسبوک گروه ایکوموس به نشانی وب‌سایت https://www.facebook.com/groups/29727787922 یا کانال یوتیوب ایکوموس به نشانی https://www.youtube.com/channel/UCI39Z5tdf8WTI3Gw7Zr3qRg به نمایش بگذارند.»

بهزادنژاد افزود: «ضبط فیلم‌های کوتاه (تا یک ساعت) برای هر رویداد از دیگر اقداماتی است که می‌توان در این بخش صورت داد. کیفیت حرفه‌ای فیلم‌ها مد‌نظر نیست و فقط باید مناسب حال مخاطبان باشند.»

او ادامه داد: «سازمان‌دهی رویدادهایی با نگرش جدید به ایکوموس از‌سوی متخصصان با تجربه و حرفه‌ای جدید از دیگر مواردی است که در این بخش باید به آن توجه شود. این رویدادها به متخصصان یا افراد باتجربه اجازه می‌دهد تا دیدگاه‌ها، تحقیقات، یافته‌ها، پیشرفت‌ها و ایده‌های خود را در رابطه با ایکوموس به اشتراک بگذارند.»

سرپرست دفتر امور بین‌الملل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «تولید فیلم‌های خلاقانه (ایده‌های جدید در حوزه تخصصی میراث فرهنگی) در مورد موضوعات جالب در ارتباط با سایت‌های میراث فرهنگی و یا بناهای تاریخی که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند و یا کمتر به آن‌ها توجه شده است یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»

او افزود: «کسانی که مایل به اشتراک گذاشتن رویدادها بر روی کانال یوتیوب ایکوموس بدون کپی‌‌رایت هستند می‌توانند فیلم‌ها و یا لینک‌های ویدئویی خود را از طریق پست الکترونیک epwg.communications@icomos.org ارسال کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1397012817

برچسب‌ها