نخستین رویداد فرهنگی صندوق احیا از مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه یزد آغاز می‌شود

نخستین رویداد فرهنگی صندوق احیا و بهره‌بردای از بناها و اماکن تاریخی 29 فروردین در مجموعه تاریخی ابرکوه یزد برگزار می‌شود و این رویداد به‌مدت یک هفته در این بنای تاریخی به طول خواهد انجامید.  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه یزد نخستین بنای تاریخی واگذارشده صندوق احیا خواهد بود که رویدادهای فرهنگی این صندوق را با اتکا به داشته‌های فرهنگی و بومی شهر تاریخی ابرکوه یزد از تاریخ 29 فروردین تا 5 اردیبهشت برگزار خواهد کرد.

در این رویداد فرهنگی که به همت بهره‌بردار این مجموه تاریخی برگزر می‌شود صنایع‌دستی، گردشگری غذا و میراث ناملموس محورهای اصلی را تشکیل می‌دهند.

در این برنامه ویژه گیوه‌دوزی، نمدمالی، چنته‌بافی، قفل‌سازی، رویه‌چینی، گلیم‌بافی، قالی‌بافی، صابون‌پزی و عروسک جلی به‌عنوان صنایع‌دستی ویژه ابرکوه در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 همچنین در بخش گردشگری غذا قرمه زردُک، چنگال سین (شیرینی سنتی ابرکوه)، دوشاب، براتی، مسمی بادمجان، یتیمچه، خورشت آلوقیسی، خورشت آلوچه‌محلی، خورشت آلو، آش جو، آش شولی، دمپخت گوجه، دمپخت عدس، کال‌جوش، اشکنه و قیمه مخصوص از جمله غذاهایی است که بخش مهمی از آن‌ها در فضای نمایشگاهی ارائه می‌شود.

همچنین در قسمت میراث ناملموس، نقالی، ساز نقاره، سه‌پایه‌بازی، شیر توپک و پل‌چفته‌بازی از جمله مراسم و بازی‌هایی محلی است که به صورت نمادین در طول یک هفته زمان برگزاری این رویداد فرهنگی، عموم علاقه‌مندان و گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه با قدمت مربوط به دوره قاجار با وسعت ۵هزار مترمربع شامل پنج خانه با نام‌های خانه آقازاده، خانه موسوی، خانه حسینی‌دوست، خانه سید‌علی‌آقا و خانه گبری است. معماری این خانه‌ها درون‌گرا و متناسب با اقلیم منطقه است و هر خانه شامل اندرونی و بیرونی است. این مجموعه دارای تزئینات آجری، گچ‌بری، مقرنس و... است.

 تصویر بادگیرهای خانه آقازاده ابرکوه بر اسکناس بیست‌هزار ریالی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 139701284

برچسب‌ها