«از برگ برگ کهنه کتاب» یادنامه محمود موسوی منتشر شد

کتاب «از برگ برگ کهنه کتاب» یادنامه محمود موسوی از پیشکسوتان باستان‌شناسی ایران به همت فرزندانش توسط انتشارات علم منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، این باستان‌شناس کشورمان که دو سال پیش از میان ما رفت در باستان‌شناسی ایران چه پیش و پس از انقلاب نقش به‌سزایی داشته است و کارهای میدانی باستان‌شناسی او بسیار است و دوره‌ای طولانی را در برمی‌گیرد.

 او جای جای ایران را در طول 40 سال فعالیت حرفه‌ای خود در باستان‌شناسی در نوردید و در محوطه‌های بسیار مهمی از ایران پیش از اسلام و دوره اسلامی، از تخت جمشید و تخت سلیمان گرفته تا کهن شهر نیشابور و بقعه شیخ صفی، به همراه باستان‌شناسان ایرانی و خارجی به بررسی و حفاری پرداخت. این کتاب بازگو کننده گوشه‌هایی از این زندگی پربار و پرفراز و نشیب او است.

بیشتر مطالب کتاب مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها، یادداشت‌ها، خاطرات و اشعاری به قلم خود محمود موسوی است.

 این مطالب زندگی او را از دوران جوانی‌اش در سال‌های 1330 تا واپسین ایام عمر به شیوه‌ای خواندنی بازگو می‌کند. بخشی از مطالب کتاب همچون اشعار و خاطرات شخصی او البته بیانگوی احوالات درونی و زندگی غیرحرفه‌ای او است.

بخشی دیگر بازگو‌کننده گوشه‌هایی از تاریخچه باستان‌شناسی ایران است که محمود موسوی از نقش‌آفرینان آن بوده است. خاطرات روزانه سفر محمود موسوی به همراه لوئی واندنبرگ، باستان‌شناس شهیر بلژیکی، به قصد حفاری بنی سورمه ایلام از جمله مطالبی است که کمتر نزد باستان‌شناسان ایرانی می‌توان سراغ گرفت.

موضوع خلع ید هیئت‌های باستان‌شناسی خارجی پس از انقلاب اسلامی از دیگر مطالب جالب کتاب است. محمود موسوی که مأموریت تسویه حساب با هیئت‌های خارجی را عهده دار بود به قلم خود به این فصل مهم در تاریخچه باستان‌شناسی ایران می‌پردازد.او شرح مفصلی از مهمترین مأموریتش که همانا تسویه حساب با هیئت فرانسوی شوش بود ارائه کرده است.

از جمله دیگر مطالب چشمگیر کتاب مطلبی کوتاه اما تأثیرگذار از شاپور ملک شهمیرزادی است. این باستان‌شناس پیشکسوت به شرح دوستی دیرینه‌اش با محمود موسوی پرداخته است.ناصر چگینی، از جمله دیگر باستان‌شناسان مهم و کهنه‌کار، در مطلبی به نقش محمود موسوی در تحول باستان‌شناسی ایران از زمان تأسیس مرکز باستان‌شناسی تا تأسیس سازمان میراث‌فرهنگی اشاره دارد. به‌طورکلی، در این کتاب که بیش از 200 صفحه و مشتمل بر عکس‌هایی از زندگی حرفه‌ای محمود موسوی است مطالب دیگری هم به قلم فرزندان او، از زندگی ادبی او، در نقد و معرفی کتاب طوس او آمده است. عنوان  یعنی «از برگ برگ کهنه کتاب» برگرفته از شعر باستان‌شناس خود او است که متن کامل آن هم در دفتر شعر آمده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1397012913

برچسب‌ها