رونمایی از نسخ خطی بوستان و گلستان سعدی در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران

موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران در ادامه طرح نمایشگاه‌های دوره‌ای و رونمایی آثار خود، همزمان با اول اردیبهشت‌ماه روز بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی، از دو نسخه خطی نفیس بوستان و گلستان این موزه برای نخستین بار رونمایی کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، کتاب بوستان به نمایش درآمده اثر کاتب نامی محمد ابن مهدی ابن محمد ملقب به علی‌اکبر است که به خط نستعلیق و با درجه استادی به رشته تحریر در آمده است. این اثر در قطع وزیری در تاریخ 1282 هجری قمری کتابت شده و تذهیب آن نیز اثر میرزا عبدالوهاب مذهب باشی است.

کتاب گلستان نیز اثر استاد حاجی محمد ابن محمد ابراهیم است که به خط نستعلیق با درجه ممتاز در سال 1219 هجری قمری در قطع نیم ربعی کتابت شده و تذهیب این اثر، کار استاد محمد هادی زرکش است. 

سعدی شیرازی (۶۰۶ – ۶۹۰ هجری قمری) شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی در نظامیه بغداد که مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام در آن زمان به حساب می‌آمد تحصیل کرد و پس از سفرهای بسیار به زادگاه خود، شیراز بازگشت و تجارب خود را به نگارش در آورد. این شاعر گرانمایه در سال 655 ه.ق زیباترین و لطیف‌ترین اشعار خود یعنی \"بوستان\" را در ده باب سرود و در آن به مهم‌ترین مسائل اخلاقی و انسانی مانند عدل، احسان، عشق، تواضع، قناعت، شكر و توبه پرداخت.

او همچنین در سال 656 ه.ق اثر دیگر خود یعنی \"گلستان\" را به رشته تحریر در آورد كه آمیزه‌ای از نظم و نثر و مجموعه حكایاتی است كه سعدی موضوع آن را تجربه كرده یا ساخته ذهن او است. 

گلستان و بوستان به‌عنوان کتاب‌های اخلاقی شناخته می‌شوند و علاوه بر فارسی‌زبانان، بر اندیشمندان غربی از جمله ولتر و گوته نیز تأثیرگذار بوده‌ است.

این شاعر ایرانی تأثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی گذاشته‌ به گونه ای که شباهت قابل توجهی بین فارسی امروزی و زبان سعدی وجود دارد. آثار او مدت‌ها در مدرسه‌ها و مکتب‌خانه‌ها به‌عنوان منبع آموزش زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شده و بسیاری از ضرب‌المثل‌های رایج در زبان فارسی از آثار وی اقتباس شده ‌است. 

علاقه‌مندان برای بازدید از این دو کتاب ارزشمند می‌توانند تا دهم اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 18 به موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه نمایند و مجموعه تا ساعت 19 فعال است.

انتهای پیام/

کد خبر 1397020116

برچسب‌ها