برگزاری رویداد فرهنگی با محوریت خانه آقازاده، شاخصی برای شناساندن سیمای درخشان ابرکوه

رویدادهای فرهنگی صندوق احیا نخستین گام خود را همزمان با شب میلاد با سعادت امام حسین(ع) از مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه یزد آغاز کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی‌تاریخی، برگزار این رویدادها نقطه آغازی است که با استقبال گسترده مردم و مسئولان مواجه شد تا حدی که به دلیل محدودیت‌های فضا و ازدحام علاقه‌مندان، برخی مراجعان نتوانستند در فضای داخلی بنای محل برگزاری شاهد اجرای مراسم باشند.

در این میان نقش هماهنگی‌های میان‌بخشی برگزارکنندگان و سایر نهاد‌های متولی در اثرگذاری این رویداد فرهنگی نقش قابل اتکایی داشت، نقشی پررنگ که توانست در بسیج همه امکانات موجود در شهر ابرکوه برای برگزاری هر چه شایسته‌تر رویداد فرهنگی یاد شده تأثیرگذار باشد.

بزرگداشت سعدی در هفته فرهنگی ابرکوه

در زمان برگزاری نخستین رویداد فرهنگی صندوق احیا، آیین بزرگداشت روز سعدی شیرازی در دومین سرای نقالی خوانی کشور در شهرستان ابرکوه انجام شد. در این مراسم که در خانه تاریخی مستوفی ابرکوه برگزار شد، جمعی از مسئولان بخش‌های مختلف نیز حضور داشتند و نقالی‌خوانی، سعدی‌شناسی، اجرای گروه موسیقی توسط هنرمندان شهرستان از برنامه‌هایی بود که در این مراسم برگزار شد.

در سومین روز از هفته فرهنگی ابرکوه برگزاری برنامه‌های آموزش بازی‌های محلی به کودکان به همت اداره ورزش و جوانان در مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه صورت پذیرفت.

این برنامه متناسب با بخش میراث ناملموس که به‌عنوان یک بخش محوری و ویژه در رویدادهای فرهنگی صندوق احیا گنجانده شده است به اجرا درآمد. برنامه‌ای که هنرهایی نظیر نقالی، نواختن ساز نقاره و بازی‌هایی نظیر سه پایه ‌بازی، شیر توپک و پل چفته بازی را نیز پوشش داده است. بخش‌های یاد شده از جمله مراسم و بازی‌هایی محلی تداوم خواهد داشت و به صورت نمادین در طول برگزاری این رویداد فرهنگی عموم علاقه‌مندان و گردشگران داخلی و خارجی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

ارائه خوراک‌های محلی ابرکوه در فضای جشنواره‌ای

گردشگری غذا با اتکا به داشته‌های بومی مردم دارای فرهنگ غنی ابرکوه این روزها لحظات نابی را پیش روی گردشگران داخلی و خارجی قرار داد. خوراک‌های محلی نظیر قرمه زردک، چنگال سین، براتی، مسمی بادمجان، رمه زردُک، چنگال سین (شیرینی سنتی ابرکوه)، دوشاب، کشک بادمجان، مسمی بادمجان، یتیمچه، خورشت آلو قیسی، خورشت آلوچه محلی، خورشت آلو، آش جو، آش شولی، دمپخت گوجه، دمپخت عدس، کال جوش، اشکنه و قیمه مخصوص از جمله غذایی است که بخش مهمی از آن‌ها در فضای نمایشگاهی به مردم ارائه شد و روزهای آینده نیز تداوم خواهد داشت.»

همچنین در پنجمین روز از هفته فرهنگی ابرکوه جشنواره غذاهای محلی بخش بهمن به همت بخشداری این بخش در محل خانه آقازاده برگزار شد، انواع خوراک‌ها، انواع آش، انواع نان، انواع شیرینی، هر کدام با طعمی متفاوت و شاید در برخی موارد کم نظیر، لذید و خوشمزه و با مواد اولیه کاملا طبیعی و محلی نمونه دیگری از ظرفیت گردشگری این منطقه را به نمایش گذاشت که در تقویم رویدادهای فرهنگی کشور بر آن تأکید جدی شده بود.

شاید به جرأت بتوان اذعان داشت فارغ از آثار ارزشمند و فاخر تاریخی ابرکوه؛ کیفیت، تنوع و در برخی موارد خاص بودن غذاهای ابرکوه که به ثبت ملی نیز رسیده است به تنهایی می تواند یکی از فرصت های جدی جذب گردشگر داخلی و خارجی و رونق اقتصاد این دیار باشد.

رونمایی از وب سایت رسمی ابرکوه

از دیگر سو برگزاری رویداد فرهنگی یاد شده زمینه‌ساز اتفاق‌های شایان توجه دیگری در زمینه فعالیت‌های مرتبط با گردشگری و اطلاع‌رسانی این شهر شد و همزمان با هفته فرهنگی ابرکوه و با هدف معرفی و ارائه اطلاعات جامع از ابنیه تاریخی، صنایع‌دستی، مشاهیر، محیط‌زیست و گردشگری وب‌سایت رسمی ابرکوه با حمایت شهرداری این شهر آغاز به کار کرد.

این رویداد فرهنگی دو روز دیگر ادامه خواهد داشت و پس از آن خانه کلانتر سمنان از 12 لغایت 18 اردیبهشت میزبانی رویدادهای صندوق احیا را با اتکا به داشته‌های بومی و محلی خود بر عهده خواهد گرفت.

مجموعه خانه‌های تاریخی ابرکوه با قدمت مربوط به دوره قاجار با وسعت ۵ هزار مترمربع شامل پنج خانه با نام‌های آقازاده، خانه موسوی، خانه حسینی دوست، خانه سید علی آقا و خانه گبری است. معماری این خانه‌ها درونگرا و متناسب با اقلیم منطقه بوده و هر خانه شامل اندرونی و بیرونی است. این مجموعه دارای تزینات آجری، گچبری، مقرنس واست .

تصویر بادگیرهای خانه آقازاده ابرکوه بر اسکناس 20‌هزار ریالی به چاپ رسیده است .

انتهای پیام/

کد خبر 139702034

برچسب‌ها