بانک اطلاعاتی سه‌بعدی از کاوش‌های اخیر هفت‌تپه تهیه می‌شود

مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه از تهیه بانک اطلاعاتی سه‌بعدی از کاوش‌های اخیر در هفت‌تپه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، بانک اطلاعاتی سه‌بعدی از اشیای به‌دست‌آمده از کاوش‌های اخیر در هفت‌تپه تهیه شد.

هفت‌تپه یکی از شهرهای باستانی مهم در دشت خوزستان است. این محوطه باستانی در کنار میراث جهانی شوش یکی از مراکز شهری مهم ایلامی‌ها در طول اواسط هزاره دوم ق.م. به شماره می‌رفته است. کاوش‌های این محوطه برای اولین بار توسط دکتر عزت‌الله نگهبان در سال ۱۳۴۳ آغاز و تا سال ۱۳۵۷ ادامه داشته است. از سال ۱۳۷۹ تاکنون با همکاری دانشگاه ماینز آلمان کاوش‌های این شهر باستانی به سرپرستی دکتر بهزاد مفیدی نصرآبادی از سر گرفته شده است.

در طول حفاری‌های جدید اشیای متفاوتی همچون ظروف سفالی، گل‌نوشته، پیکرک‌های انسانی و حیوانی، مهر و اثر مهر و اشیای فلزی به‌دست‌آمده است.

عاطفه رشنوی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با بیان این مطلب گفت: «با توجه به شیوه‌های جدید در امر مستندنگاری با همکاری دانشگاه ماینز تهیه یک بانک اطلاعاتی سه‌بعدی از اشیا که از حفاری‌های اخیر به‌دست‌آمده، آغاز شده است.»

او افزود: «هم‌اکنون در فاز نخست اسکن سه‌بعدی تعداد ۶۰۰ گل‌نوشته که در بخش ساختمان اداری به‌دست‌آمده، آغاز شده است.»

به گفته مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، با انجام این مستندنگاری نه‌تنها یک مدل سه‌بعدی از گل نوشته با جزئیات دقیق به‌دست خواهد آمد که در صورت نیاز می‌توان آن را به‌صورت سه‌بعدی پرینت گرفت که این اقدام کمک شایانی به مطالعه و خواندن آن‌ها می‌کند.»

او همچنین تأکید کرد: «از دیگر ویژگی‌های تهیه این بانک اطلاعاتی می‌تواند دسترسی سریع پژوهشگران به داده‌ها، نمایش و مشاهده سه‌بعدی چند شیء به‌صورت هم‌زمان به‌منظور مطالعات مقایسه‌نگاری و مشاهده دقیق شیء با جزئیات کامل آن اشاره کرد.»

به‌گفته رشنوی، بدون شک تهیه این بانک اطلاعاتی سه‌بعدی از اشیای به‌دست‌آمده اقدامی مهم درجهت مستندنگاری آن‌ها خواهد بود که در صورت هرگونه تخریب شیء به هر دلیلی اعم از طبیعی و مصنوعی می‌توان حداقل از یک مدل سه‌بعدی تصویر گرفت و در اختیار پژوهشگران قرار داد.

انتهای پیام/

کد خبر 139702057

برچسب‌ها