معرفی کتاب‌هایی با مضامین خلیج‌فارس در سعدآباد

مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، به مناسبت دهم اردیبهشت‌ماه مصادف با روز ملی خلیج فارس، کتاب‌های مربوط به خلیج‌فارس در این مجموعه را معرفی کرد.  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، این کتاب‌ها برای تمام دانشجویان، پژوهشگران و عموم علاقمندان در ساعات اداری در محل این کتابخانه قابل استفاده هستند.

کتاب خلیج فارس به تالیف سر آرنولد ویلسن و  ترجمه محمد سعیدی در بنگاه ترجمه و نشر کتاب به سال 1348، در این کتاب نویسنده خلیج فارس را در قدیم‌ترین ازمنه تاریخی، قرون وسطی، بررسی کرده و  به ورود پرتغالی‌ها و رقابت آنها با انگلیسی‌ها و تجارت برده و سیاست بین‌المللی پرداخته است.

کتاب جزیره خارگ، در یتیم خلیج  نوشته جلال آل احمد، انتشارات امیر کبیر ، در سال 1353 ، که جلال آل احمد در این کتاب به موضوعاتی از قیبل  ورود به خارگ، نام جزیره در آثار رومی و یونانی ، ساخلونشین هخامنشی‌ها تا ساسانیان ، زندگی روزمره ، مشخصات جغرافیایی ، قرهای کنده در سنگ به رسم هخامنشی‌ها، وجود آتشگاه، افسانه و روایات و ... پرداخته است.

راهنمای آثار باستانی جزیره خارک (مصور) نوشته علی اکبر سرفراز ، انتشارات سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران در سال 1355.

کتاب  جزیره قشم و خلیج فارس، تحقیق و نگارش از حسین نور بخش، انتشارات  امیر کبیر در سال 1369، در این کتاب در خصوص موقعیت جغرافیایی، وضعیت آب و هوا، پوشش گیاهی و حیوانات، دین و مذهب اهالی، زبان و لهجه، صنایع‌دستی، معادن و غیره بحث شده است.

کتاب تاریخ سیاسی خلیج فارس، نویسنده صادق نشات، انتشارات شرکت نسبی کانون کتاب، در این کتاب در خصوص وابستگی چندین هزار ساله خلیج فارس به ایران، موقعیت، ساکنان،  اعصار مختلف، نفوذ اروپاییان و روابط سیاسی با انگلیس و فرانسه و پرتغالی‌ها و ... را مورد بررسی قرار داده است.

کتاب الخلیج الفارسی عبر القرون و الاعصار  به تالیف علیرضا میرزا محمد، انتشارات مجمع الادب و الفن الایرانی در سال 1355، که این کتاب به زبان عربی است.

کتاب آثار شهرهای باستانی، سواحل و جزایر خلیج فارس و دریای عمان به تالیف احمد اقتداری، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال 1375.

کتاب خلیج فارس نویسنده عبدالرضا امیر ابراهیمی، چاپ ماز گرافیک، این کتاب پوششی است برای شناخت علمی و گسترده این دریای کهن سال ایرانی و نقشی که هزاران سال در پرورش تمدن انسان و نمو شاهنشاهی ایران و مبادله فرهنگ و تجارت شرق و غرب داشته است.

 خلیج فارس و جزایر ایرانی تالیف حسین نوربخش، انتشارات کتابخانه سنائی در سال 1362، هدف نهایی  از تدوین این کتاب، آشنایی مردم با نقاط دیگر کشور عزیزمان ایران و سرزمین‌های پراکنده خاک وطنمان در خلیج فارس و بیان قابلیت‌ها و امکانات جزایر است.

کتاب خلیج فارس ( نفوذ بیگانگان و رویدادهای سیاسی 1900-1785 ) نوشته محمد علی جناب، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی. 

کتاب  خلیج فارس نوشته اقبال یغمایی، انتشارات اداره‌کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر  در سال 1352.

انتهای پیام/

کد خبر 1397021127

برچسب‌ها