طرح جامع جزیره هرمز تهیه شود/ خانه ایرانی در حال تبدیل شدن به برند است

اعضای هیئت‌مدیره بنیاد برکت صبح امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 97 در دیدار علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرح توسعه پایدار جزیره هرمز را معرفی و بررسی کردند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، محمود عسگری‌آزاد رئیس هیئت‌مدیره بنیاد برکت در این دیدار گفت: «تهیه طرح توسعه جزیره هرمز که دارای موقعیت استراتژیک ویژه، طبیعت منحصربه‌فرد و امتیاز نزدیکی به بندرعباس است از دو سال پیش آغاز شد و طرح حدود 9 ماه است که تهیه شده است.»

او افزود: «رویکرد اصلی توسعه هرمز بر گردشگری تأکید دارد و سعی شد در این طرح مردم از توسعه بهره‌مند شوند.»

رئیس هیئت‌مدیره بنیاد برکت تصریح کرد: «در طرح توسعه پایدار جزیره هرمز به کمک و هم‌فکری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیاز داریم تا بتوانیم طرح توسعه را به‌نحو احسن پیاده کنیم و با استفاده از راهنمایی‌های این سازمان مسیر درست و مناسب را انتخاب کنیم.»

همکاری برای توسعه اشتغال فراگیر در روستاها

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این جلسه با اشاره به طرح اشغال فراگیر سازمان برنامه‌وبودجه گفت: «مسکن، گردشگری و صنایع‌دستی سه بخش مهم در این طرح برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است. می‌توان از طریق همکاری مشترک سازمان میراث‌فرهنگی و بنیاد برکت در بخش توسعه اشتغال فراگیر در روستاها به نتایج خوبی رسید.»

او با بیان اینکه برای ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک شغل و درآمد برای روستاییان ایجاد کرد، گفت: «این امر همچنین مهاجرت از روستاها به شهرها را کاهش داده و حتی بسیاری از شهرنشینانی که از روستا به شهر مهاجرت کرده بودند دوباره به روستاهایشان برگشته‌اند و خانه‌های اجدادی خود را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کردند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی جزو کسب‌وکارهای کوچک محسوب می‌شوند و پایدار هستند.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «نوروز امسال اقامتگاه‌های بوم‌گردی مورد اقبال مردم قرار گرفت و کمبود تخت در کشور را جبران کردند. اکنون این موج در کشور ایجاد شده و مردم مناطق مختلف به حفظ خانه‌های تاریخی و ایجاد کسب‌وکار در این خانه‌ها تمایل دارند. همچنین این اقامتگاه‌ها به روستاها رونق داده و مناطق ناشناخته را زنده و فعال کرده است. این اقامتگاه‌ها نقش بسیار مهمی در توسعه روستایی، ایجاد شغل و درآمد دارند و می‌توان با اندک سرمایه کسب‌وکار پایدار ایجاد کرد.»

مونسان ادامه داد: «البته باید بحث آموزش به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد اگرچه مردم ایران مهمان‌نواز هستند، اما باید از طریق آموزش، نگاه مردم بومی به گردشگری تغییر کند و تخصصی‌تر شود. آن‌ها درواقع باید هتلداری را آموزش ببینند.»

او بیان کرد: «روستاییان همچنین به‌صورت سینه‌به‌سینه و ریشه‌ای به تولید انواع صنایع‌دستی مشغول هستند و سطح تولید خوبی دارند، مسئله اصلی در این حوزه بحث بازاریابی و فروش محصولات صنایع‌دستی است. البته از آنجایی که بازاریابی در حوزه صنایع‌دستی هزینه‌بر نیست می‌توان فروش خوبی را با بازاریابی برای روستاییان رقم زد. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بحث اشتغال به‌دنبال این است که بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی را در روستاها و شهرهای کوچک افزایش دهد و می‌توان از ظرفیت خانه‌های تاریخی برای ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی استفاده کرد.»

 خانه ایرانی در حال تبدیل شدن به برند است

مونسان در تشریح طرح خانه ایرانی گفت: «در این طرح تزیین فضاهای داخلی خانه‌ها، آپارتمان‌ها و برج‌ها با صنایع‌دستی انجام می‌شود. در سفر رئیس‌جمهوری به تبریز نیز اولین خانه ایرانی که تمام فضای داخلی آن با صنایع‌دستی تجهیز شده بود افتتاح شد. اکنون این فضای برگشت به ریشه‌ها ایجاد شده و خانه ایرانی در حال تبدیل شدن به برند است، در تهران نیز چند برج در مناطق خوب تهران تجهیز واحدهای خود با صنایع‌دستی ایرانی را آغاز کرده‌اند.»

او با اشاره به صادرات 280میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی در سال گذشته گفت: «این میزان فقط از طریق مبادی رسمی کشور انجام شده، همچنین طبق برآوردها 250میلیون دلار نیز صادرات چمدانی صنایع‌دستی داشتیم.»

او درباره طرح توسعه پایدار جزیره هرمز گفت: «باوجود اینکه طرح خوبی است اما از آنجایی که محیط جزیره محیط کوچکی است اثرگذاری جدی بر منطقه خواهد داشت؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود طرح جامع جزیره هرمز تهیه شود تا هماهنگی و یکپارچگی بیشتری را شاهد باشیم. در زمان مدیریت بنده در کیش نیز برای جزیره هندورابی طرح جامع تدوین شد. یکی از مسائلی که باید در طرح توسعه هرمز در نظر گرفته شود بحث تاب‌آوری است، باید مشخص شود که قرار است که جزیره پذیرای چه میزان گردشگر باشد.»

معاون رئیس‌جمهوری افزود: «کشور دارای جاذبه‌های بی‌شماری است، اما متأسفانه نتوانستیم متناسب با جاذبه‌های کشور گردشگر جذب کنیم. تعریف پروژه‌های جاذب گردشگر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. مثلاً در جزیره هرمز باید حتماً پروژه‌های دریامحور را تقویت کنید.»

تعریف رویداد برای جزیره هرمز

او با بیان اینکه ایجاد رویداد می‌تواند به جذب گردشگر در جزیره هرمز کمک کند گفت: «از آنجایی که در بحث معرفی و تبلیغات ضعیف هستیم باید رویدادهای تقویمی برای جزیره هرمز تعریف کرد. متأسفانه بسیاری از کشورها، ایران و طبیعت آن را نمی‌شناسند و حتی تصور می‌کنند که ایران مانند عربستان کشوری خشک و بیابانی است. بنابراین شما از طریق تعریف رویداد برای جزیره هرمز می‌توانید گردشگر بیشتری جذب کنید.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «پورتال جامع گردشگری در دو هفته آخر سال 96 راه‌اندازی شد و در ایام نوروز 6میلیون بازدید داشت. بخش عظیمی از گردشگران از طریق این پورتال الگوی سفر خود را تغییر دادند و شاهد توزیع گردشگر در کشور بودیم، مثلاً در نوروز 97 شاهد رشد 204درصدی اقامت در کهگیلویه‌وبویراحمد بودیم.»

او با بیان اینکه اکنون طبیعت‌گردی به سوژه جدید گردشگری در جهان تبدیل شده است گفت: «خوشبختانه طبیعت‌گردی در ایران نیز بسیار مورد اقبال است.»

مونسان بیان کرد: «مسئله مهم در گردشگری بازاریابی است و فقط با ایجاد زیرساخت نمی‌توان گردشگر جذب کرد. در طرح توسعه جزیره هرمز همچنین باید راهکارهایی برای افت گردشگر در فصول گرم و ماه‌های محرم و رمضان دیده شود. بازاریابی در حوزه گردشگری کار بسیار سخت و حساسی است و باید تبلیغات و تعریف رویداد به‌صورت جدی پیگیری شود.»

او با تأکید بر اینکه حتماً باید در جزیره هرمز تفریحات دریایی مناسب در قالب پروژه‌های دریامحور تعریف شود گفت: «باید ماندگاری مسافر در جزیره هرمز با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، تعریف رویداد و تفریحات دریامحور از شش ساعت افزایش پیدا کند. همچنین باید برنامه‌ای برای توسعه ورزش‌های ساحل‌محور نظیر والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی و... تعریف شود.»

تقویت بازارچه‌های صنایع‌دستی
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه باید بازارچه‌های صنایع‌دستی را در جزیره هرمز تقویت کرد گفت: «این امر به جوامع محلی و کسب درآمد مردم منطقه کمک بزرگی خواهد کرد.»

او در تشریح اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی برای رونق صنایع‌دستی گفت: «طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی برای برندسازی صنایع‌دستی تهیه شد تا هنرمندان آثار خود را با امضا و نشان خود تهیه کنند، همچنین به دنبال این هستیم که تا مهر امسال حراج صنایع‌دستی در تهران را راه‌اندازی کنیم. همچنین مسائلی نظیر تهیه هدایای ارگان‌ها از صنایع‌دستی، اختصاص 5میلیون از وام ازدواج به خرید صنایع‌دستی ایرانی و... در حال پیگیری در سازمان میراث‌فرهنگی است.»

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌صورت جدی در حال پیگیری برای به تصویب رساندن تعطیلات زمستانی است گفت: «حجم بالای سفر در ایام نوروز کمک بسیار بزرگی به اقتصاد کشور کرد. درنتیجه اگر تعطیلات زمستانی در نیمه دوم دی به‌مدت 15 روز به تصویب برسد می‌توان از ظرفیت مناطق جنوبی کشور در این فصول استفاده کرد و شاهد رونق اقتصادی در استان‌های جنوبی بود. این امر همچنین به کاهش آلودگی تهران و رونق اقتصادی استان‌های جنوبی کمک شایانی می‌کند.»

او افزود: «در موزه لباس‌های سلطنتی سعدآباد، تعدادی لباس ویژه و فاخر نگهداری می‌شود که عمدتاً سوزن‌دوزی سیستان‌وبلوچستان است و اکنون نزدیک به  سال40 بدون آسیب باقی مانده است. باید از هنر صنایع‌دستی و دوخت‌های سنتی برای برندسازی در پوشاک استفاده کرد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اکنون دو غرفه در مجتمع پالادیوم به صنایع‌دستی اختصاص دارد گفت: «ما به دنبال این هستیم که بتوانیم یک طبقه را در این مجتمع به فروش صنایع‌دستی و پوشاک سنتی اختصاص دهیم. صنایع‌دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است و این ظرفیت وجود دارد که بتوان میزان صادرات صنایع‌دستی را به 2میلیارد دلار در سال رساند و از طریق بازاریابی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بود.»

سعید جعفری مدیرعامل بنیاد برکت نیز در این جلسه گفت: «در این طرح همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در این راستاست که جزیره هرمز توسعه اجتماعی و فرهنگی داشته باشد و درعین‌حال هویت خود را حفظ کند. باید محور توسعه‌ای تعریف کنیم که هم برای مردم درآمدزا باشد و توسعه پایدار ایجاد کند و هم گردشگر از امکانات رفاهی، اقامتی و... به‌خوبی بهره ببرد.»

او افزود: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌تواند کمک کند که تا بتوانیم جزیره هرمز را با رویکردی مبتنی بر صنایع‌دستی و گردشگری توسعه دهیم. این همکاری مشترک می‌تواند نتیجه خوبی برای توسعه سایر مناطق بکر در ایران باشد زیرا در کشور مناطق منحصربه‌فرد زیادی داریم. اگر توسعه جزیره هرمز بتواند به‌عنوان یک حلقه از زنجیره گردشگری کشور عمل کند اتفاق بسیار مهمی رخ داده است.»

پویا محمودیان سرپرست معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: «بیش از 75درصد خانواده صنایع‌دستی کشور را بانوان تشکیل می‌دهند. در هرمز نیز بانوان بسیاری از قشر آسیب‌پذیر هستند که صنایع‌دستی بسیار نفیس و فاخر درست می‌کنند و می‌توان از ظرفیت این بانوان استفاده کرد.»

او افزود: «در حوزه پوشاک نیز می‌توان از طریق برندسازی در بازار شوی لباس حضور پیدا کرد. به‌عنوان‌مثال اکنون بسیاری از لباس‌های عروس فاخر و گران‌قیمت با خوس‌دوزی‌های زنان جزیره هرمز تزیین می‌شود.»

در این جلسه همچنین مشاور طرح توسعه پایدار جزیره هرمز جزئیات این طرح را که بر پایه توسعه گردشگری تدوین شده تشریح کرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 139702165

برچسب‌ها