رویداد فرهنگی صندوق احیا در خانه کلانتر سمنان برگزار شد

دومین رویداد فرهنگی صندوق احیا، با استقبال مردم و مسئولان در خانه کلانتر سمنان برگزار شد، رویدادی که با محوریت معرفی میراث ناملموس، صنایع‌دستی و گردشگری غذا به پایان رسید.  

  به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی با حضور سید عباس دانایی فرماندار سمنان،  سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان؛ سید کمال موسوی معاون میراث‌فرهنگی استان سمنان، احمد نیک کار قائم مقام مرکز صدا و سیما استان سمنان و محمد دستورانی مدیر کل اداره آموزش و پرورش استان سمنان، برگزار شد.

در این مراسم فرماندار سمنان تصریح کرد: «این شهرستان  پتانسیل‌های فراوانی برای جذب گرشگر را داراست و خانه تاریخی کلانتر به عنوان افتخار و آبروی شهر سمنان توانسته این وظیفه را به خوبی انجام دهد.»

در طول این مراسم با حضور اقشار مختلف جامعه مراسم  سنتی سمنو پزان و پخت آش محلی سمنان به مناسبت نیمه شعبان برپا شد و از معلمان فرهیختگان و نویسندگان شهرستان سمنان به مناسبت روز معلم قدردانی به عمل آمد همچنین در این روز به مناسبت نيمه شعبان بادگير تاريخي خانه كلانتر نيز نورافشانی شد.

روز دوم رویداد فرهنگی بادگیرخانه کلانتر، روز صنایع‌دستی نام گرفت در این روز از هنرمندان و صنعت گران عرصه صنایع‌دستی شهرستان سمنان دعوت به عمل آمد تا محصولات خود را در فضای جشنواره‌ایی عرضه کنند، همچنین از جوان‌ترین نمد مال ایران آیلار نظری که 13 سال داشتند، تقدیر به عمل آمد و کار نمد مالی را به صورت نمادین انجام داد.

روز سوم هفته فرهنگی روز بازی‌های بومی و محلی بود که با همکاری سازمان ورزش و جوانان در زمین ورزشی هلال احمر برگزار شد و گروه‌های مختلف بازی‌های محلی و موسیقی سنتی شهرستان سمنان در این مراسم حضور داشتند که با استقبال بسیار خوب اقشار مختلف مردم رو به رو شد.

روز چهارم یعنی روز گردشگری غذاهای سنتی و محلی شهرستان سمنان که مسابقه‌ای تحت عنوان بهترین سبزی پلو سمنانی برای بانوان سمنانی برگزار شد و بهترین آشپز انتخاب و هدیه به آنها تعلق گرفت .همچنین در این روز  پخت آش محلی و انواع شیرینی‌های سمنانی مانند گولاچ، شیرینی پنجره‌ای و شیرمال در خانه تاریخی کلانتر نیز انجام شد.

روز پنجم روز فرهنگ و هنر سمنانی نام گرفت که در این روز از نویسندگان و هنرمندان فعال در عرصه فرهنگ غنی سمنانی تجلیل شد و از کتاب‌های استاد اسماعیل همتی که در خصوص ادبیات بومی سمنانی و گویش‌های محلی تدوین شده بود رونمایی شد.

هفته فرهنگی خانه کلانتر فرصتی ارزشمند برای معرفی میراث غنی و فرهنگ پربار شهرستان سمنان بود که به لطف ایزد منان استقبال چشمگیری از این رخداد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 139702185

برچسب‌ها