مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی و روزجهانی موزه برگزار شد اعلام کرد، یکی از اساسی‌ترین اقدامی که در سال 97 در دستور کار قرار داده‌ایم صدور حکم مرمت برای تمامی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی قبل از آغاز عملیات مرمت است.   

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی؛ صنایع‌دستی و گردشگری، نشست خبری معاونت میراث‌فرهنگی صبح امروز (23 اردیبهشت ماه) با حضور معاون میراث‌فرهنگی، مدیران اداره کل و جمعی از خبرنگاران این حوزه برگزار شد.

سیدهادی احمدی مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت‌های تاریخی کشور با اعلام اینکه حکم مرمت یکی از ضروری‌ترین  فعالیت‌هایی است که در سال 97 مورد تاکید قرار خواهد گرفت، گفت: «با توجه به اینکه موضوع حکم مرمت از سال 96 آغاز شده اما یکی از اساسی‌ترین فعالیت‌هایی که امسال در دستور کار قرار خواهد گرفت اجرای این حکم است.»

او افزود: «به عنوان مثال شهرداری پیش از آنکه به مرمت بناهای تاریخی ثبت شده بپردازد باید دارای حکم مرمتی داشته باشد همینطور بخش دولت و خصوصی قبل از انجام هر گونه دخالتی در بناهای تاریخی باید دارای این حکم باشند تا بدین وسیله مرمت بناهای تاریخی نظام‌مند شود تا آیندگان در جریان اتفاقات و اقداماتی که در بناهای تاریخی رخ باشند.»

او همچنین به شفافیت در حوزه میراث‌فرهنگی اشاره کرد. به گفته احمدی، یکی از وظایفی که از زمان انتصاب بنده بر دوش من گذاشته شده این است که برای مدیریت بهتر و اطلاع یافتن مردم از وضعیت بناهای تاریخی سیستم آنلاینی تهیه شود تا به صورت یک پرونده پزشکی تمام آثار ثبتی که وظیفه حفاظتی آنها را به عهده داریم به صورت شفاف در اختیار عموم قرار گیرد. 

احمدی همچنین به برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی که قرار است توسط این اداره‌کل انجام گیرد اشاره کرد و افزود: «با همکاری همکاران استانی و ستادی برنامه‌هایی را در هفته میراث‌فرهنگی پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی از آنها تجلیل از پیشکسوتان و همچنین برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی است. این درحالی است که در سال 97 پیش بینی شده تا بر حوزه نرم افزاری میراث‌فرهنگی بیش از گذشته تمرکز شود. به خصوص کمیته ملی حفاظت و انجمن‌های میراث فرهنگی که هم اکنون یک فرصت و ظرفیت بزرگ است.»

او گفت: «مردم، خبرنگاران و انجمن های میراث‌فرهنگی سرمایه‌های بزرگ میراث‌فرهنگی محسوب می‌شوند که باید با میراث‌فرهنگی کشور همراه شوند همچنین تاکید بر قوانینی که مغفول مانده و ظرفیت‌سازی و آموزش در بافت های تاریخی از جمله برنامه‌هایی است که در سال 97 باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.» 

انتهای پیام/

کد خبر 139702231

برچسب‌ها