بسیاری از مشکلات پایگاه‌های جهانی و ملی مرتفع شده است

مدیرکل امور پایگاه‌ها در نشست خبری که به‌منظور بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها؛ ارتباطات خلاق و نوین موزه‌ها، رویکردهای جدید، مخاطبان جدید برگزار شد، گفت: «در ابتدای این دولت تنها 15 اثر جهانی داشتیم و با تعداد زیادی پایگاه که تعطیل شده بودند مواجه بودیم اما هم اکنون در نقطه‌ای ایستادیم که با وجود کمبود اعتبارات مشکلات بسیاری از پایگاه‌های ملی و جهانی حل و مرتفع شده است.»  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نشست خبری معاونت میراث‌فرهنگی صبح امروز 23 اردیبهشت 97 با حضور معاون میراث‌فرهنگی کشور، مدیران اداره‌های کل و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

فرهاد عزیزی زلانی مدیرکل پایگاه‌ها در این نشست به تشریح وضعیت پایگاه‌های جهانی و ملی پرداخت و از اقدامات و برنامه‌های سال 97 خبر داد.

مدیرکل امور پایگاه‌ها گفت: «در ابتدای این دولت ما تنها 15 اثر جهانی داشتیم با تعداد زیادی پایگاه ملی که تعطیل شده بود اما با وجود مشکلات بسیار زیادی که در اعتبارات پایگاه‌ها وجود دارد اما تلاش شده که این مشکلات به حداقل برسد و با یک بازنگری اساسی بخش اعظم مشکلات در یک پلان مدیریتی مشخص به حداقل برسد.»

او ادامه داد: «سال گذشته حدود 350 کارگاه اجرایی در پایگاه‌های جهانی فعال بودند. همچنین فعالیت‌های زیرساختی و پژوهشی تعدادی از پایگاه‌هایی که کاندید و در شرف ثبت جهانی هستند در حال آماده سازی است و براساس اعتبارات موجود در حال ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها هستیم.»

مدیرکل امور پایگاه‌ها  به دستمزد کارکنان پایگاه‌های ملی و جهانی اشاره کرد و افزود: «موضوعی که همواره دغدغه مردم و رسانه‌ها است دستمزد کارکنان در پایگاه‌هاست. با توجه به اعتباری که تخصیص داده شده خوشبختانه تا شهریور مسئله‌ای نداریم.»

او به پایگاه جهانی نقش جهان و مسجد جامع اشاره کرد و ادامه داد: «میدان نقش جهان یکی از مسئله‌دارترین پایگاه‌ها به شمار می‌رفت به طوری که موضوع عالی قاپو و مسجد امام اصفهان همیشه یکی از نگرانی‌های اصلی محسوب می‌شد اما هم اکنون در این 4 سال بنای عالی قاپو استحکام بخشی شده و به وضعیت پایدار رسیده است. این درحالی است که بسیاری از بازدیدکنندگان وقتی به مسجد امام می‌رفتند تصور می‌کردند که همان یک طرحی که در سال 92 کلید خورده در حال انجام است در حالی که  11 طرح از 16 طرح مورد نظر انجام گرفته و این مسجد باززنده سازی شده است به طوری که تا یک سال دیگر  باید مرمت گنبد مسجد جامع اصفهان به پایان برسد.»

عزیزی همچنین به اقدامات مرمتی که در پایگاه جهانی بم و تخت سلیمان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: «اقدامات مرمتی بسیار خوبی در بم انجام شده است به طوری که مرمت حاکم نشین پس از گذشت 14 سال به پایان رسید و تعداد زیادی از بناهایی که در منظر فرهنگی بم بودند از جمله خانه یهودی‌ها، کوشک ابراهیم آباد و... انجام شد و ورودی ارگ بم نیز بازسازی شد. ایوان غربی تخت سلیمان که دارای وضعیت ناپایداری بود مورد مرمت قرار گرفت.»

او اعلام کرد: «در سال 97 تلاش داریم تا بر اساس پلان مدیریتی مشخص در حفاظت و مرمت و همچنین  زیرساخت‌های گردشگری پایگاه‌ها اقدامات مناسبی انجام دهیم. با این وجود بیشترین تمرکز را بر روی مبحث آموزش گذاشته‌ایم.»

عزیزی گفت: «در این هفته برنامه‌های مختلفی در پایگاه‌ها برگزار می‌شود و در تهران با توجه به شعار امسال ایکوموس متمرکز بر نسل‌های مختلف است.»

میراث‌فرهنگی باید در زندگی مردم احساس شود

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور نیز در این نشست گفت: «در شرایط کنونی تعریف کهنه و قدیمی که از میراث فرهنگی وجود دارد باید تغییر پیدا کند. میراث‌فرهنگی یک ساختار کهنه و قدیمی نیست بلکه دارای ابعاد گسترده‌ای است. بنابراین زمان آن رسیده که با بازشناسی این تعریف، تلاش کنیم تا میراث‌فرهنگی در زندگی مردم احساس شود.»

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی به تشریح برنامه‌های این اداره‌کل پرداخت و گفت: «فعالیت‌ها و اهداف دفتر ثبت آثار تاریخی در حوزه ثبت و تعیین حریم میراث‌فرهنگی منقول، غیرمنقول، طبیعی و... طبق روال گذشته ادامه پیدا می‌کند اما جدای از فعالیت‌های معمول این اداره کل که جزو وظایف ذاتی آن است در سال جدید دو محور مورد تاکید قرار گرفته است.»

او افزود: «در وهله اول تغییر تلقی از میراث‌فرهنگی است. در حال حاضر تلقی قدیمی و کهنه از میراث‌فرهنگی را بازتعریف و بازشناسی شود به طوری که این ذهنیت که میراث‌فرهنگی یک ساختار کهنه و قدیمی است که فعالیت آن صرفا حفاظت از آثار تاریخی است باید اصلاح شود.»

به گفته نظری، میراث‌فرهنگی دارای ابعاد گسترده‌ای است و شامل میراث مستند، میراث ملموس، میراث طبیعی، میراث زمین شناسی و میراث دیجیتال می‌شود. چنانچه همه اینها با یکدیگر رابطه منطقی دارند و اگر این روابط را نشناسیم در حفاظت و مدیریت آنها ممکن است چندان موفق نباشیم. 

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی به تبیین نقش آموزشی و تربیتی میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر لازم است که پا از امور روزمره فراتر بگذاریم و تلاش کنیم تا مهم‌ترین پیام که ارزش آثار تاریخی است به جامعه معرفی کنیم به نحوی که میراث‌فرهنگی در زندگی روزمره مردم کاملا احساس شود. این درحالی است که  علاوه بر فعالیت‌های تکنیکی باید ارزشهای آثار را به دنیا معرفی کنیم تا نقش و سهم ایران  در فرهنگ خود و فرهنگ بشری بیان شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 139702234

برچسب‌ها