برگزاری نمایشگاه «پای‌پوش‌های دیروز، از یاد رفته‌های امروز» در کوشک احمدشاهی

به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی، نمایشگاهی از کفش اقوام مختلف ایران با عنوان \"پای پوش‌های دیروز، از یاد رفته‌های امروز\" در موزه کوشک احمدشاهی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می‌شود.  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، در این نمایشگاه تعداد 20 جفت کفش متعلق به شهرهای مختلف کشورمان همچون خراسان شمالی، زنجان، گیلان، کرمانشاه و فارس در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد.

انواع چارق گیلان، خراسان شمالی و زنجان، گیوه استان فارس، کومیخ خراسان، گیوه تخت چرم، گیوه تخت اچیده، چارق نوک تیز لبه برگشته و غیره از جمله پای‌پوش‌هایی هستند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

به استناد منابع تاریخی، مادها نخستین قوم ایرانی بودند که از کفش پوشیدن آن ها تصاویری در کتیبه‌ها موجود است. 

با توجه به نقش برجسته‌های باقی‌مانده از مادها در تخت جمشید کفش مادها نوعی جوراب بود، اما به خوبی مشخص است که جنس آن از چرم بوده و با بندهایی که از شلوارها آویزان است این کفش‌ها روی پاها محکم می‌شد.

در سایر کشورها نیز مصری‌ها نزدیک به 5هزار سال پیش پوشینه‌هایی شبیه به کفش ساخته بودند که از این کفش‌ها می‌توان طرز زندگی و طبقات اجتماعی در آن زمان را فهمید.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه \"پای‌پوش‌های دیروز، از یاد رفته‌های امروز\" می‌توانند از 28 اردیبهشت تا 10 خرداد از ساعت 9 تا 18 به موزه کوشک احمدشاهی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند و مجموعه تا ساعت 19 فعال است.

انتهای پیام/

کد خبر 1397022638

برچسب‌ها