اولین سری از نشست‌های «مروری بر تجارب موزه‌ها» در نیاوران برگزار شد

همزمان با هفته میراث فرهنگی، اولین نشست از سری نشست‌های «مروری بر تجارب موزه‌ها» صبح دیروز 29 اردیبهشت 97 با حضور کارشناسان و راویان باغ‌موزه قصر در سالن کنفرانس مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، در این نشست داود اسعدی خامنه مدیر داخلی موزه سیاسی، مجید نصرالله‌زاده مدیر داخلی موزه مارکوف، حسین خانعلی راهنمای موزه سیاسی و همچنین حمیدرضا عظیمی مدیر روابط‌عمومی باغ موزه قصر به معرفی این باغ موزه و اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی آن پرداختند و تجارب ارزشمند و موفق موزه‌ای خود را دراختیار موزه‌داران قرار دادند.

در ابتدای این نشست فیلم مستندی در خصوص معرفی باغ موزه به نمایش درآمد و در ادامه، مدیر داخلی موزه مارکوف به بیان تاریخچه معرفی این موزه و همچنین اقدامات صورت گرفته برای احیا و بازسازی بناهای آن پرداخت.

او گفت: «این قصر که به دستور فتحعلی شاه قاجار در سال 1213 ه.ق بیرون از تهران بنا شد، در دوره ناصرالدین شاه با کم‌توجهی مواجه شد و به تدریج از رونق اولیه افتاد و در زمان مظفرالدین شاه به ویرانه تبدیل شد. اما در زمان پهلوی اول زندان قصر در محل این کاخ قاجاری به‌عنوان یک زندان مدرن مطابق با استانداردهای بین‌المللی به‌دست یک افسر قزاق به نام نیکلای مارکوف در 192 اتاق و گنجایش 800 زندانی طراحی شد.

در ادامه مدیر داخلی موزه سیاسی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشستی گفت: «چنین موزه‌هایی تاریخ گویای هر کشوری هستند و می‌بایست با یکدیگر در تعامل و همکاری باشند. چراکه بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور وارد جنگ تحمیلی شد و با معطوف شدن توجه عموم به جنگ، تاریخ قبل از انقلاب مغفول ماند و موزه‌هایی همچون قصر و نیاوران که جزو تاریخ معاصر کشور هستند می‌بایست با همکاری یکدیگر به معرفی سده اخیر ایران به جوانان بپردازند.»

او که خود نیز به‌عنوان زندانی سیاسی در دوره پهلوی در این زندان محبوس بود در خصوص زمان بهره‌برداری زندان سیاسی در این مجموعه گفت: «ساختمان این زندان در دوره پهلوی دوم به بهر‌ برداری رسید و به تدریج میزبان زندانیان سیاسی مشهوری همچون نواب صفوی، بخارایی، آیت‌الله طالقانی و همچنین چهره‌های فرهنگی مانند احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و... شد و پس از تعطیلی زندان و تحویل آن به شهرداری تهران در سال 1386‌، برای طراحی موزه کمیته‌ای تشکیل و با استفاده از تاریخ شفاهی در سه زمینه مختلف زندانیان سیاسی، مأموران زندان و خانواده آن‌ها اطلاعات لازم گردآوری شد. این مجموعه بر اساس برنامه‌های توسعه فرهنگی شهر تهران در آبان 1391 به نام ”باغ‌موزه قصر“ گشایش یافت تا روایتگر بخشی از تاریخ و فرهنگ دو سده گذشته این سرزمین باشد.»

حسین خانعلی نیز که از زندانیان سیاسی این زندان بود و در حال حاضر به‌عنوان راوی و راهنمای موزه سیاسی مشغول به کار است به بیان خاطرات خود در روزهای اسارت پرداخت و گفت: «راویان، تاریخ را زنده می‌‌کنند.»

ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی این باغ‌موزه و برگزاری مراسمی با عنوان «رونمایی از تاریخ شفاهی زندان قصر» ازسوی حمیدرضا عظیمی مدیر روابط‌عمومی پایان بخش این نشست دوستانه بود.

سلسله نشست‌های «مروری بر تجارب موزه‌ها» که به همت روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران به مناسبت هفته میراث فرهنگی در حال برگزاری است تا روز سه‌شنبه اول خرداد 97 ادامه دارد و این مجموعه در هر روز میزبان یک موزه و یک تجربه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1397023023

برچسب‌ها