آشنایی با شیوه‌ها و گرایش‌های راهنمایی موزه

در چهارمین روز از هفته میراث فرهنگی، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران صبح دیروز 31 اردیبهشت 97 میزبان مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، در این نشست رضا دبیری‌نژاد معاون فرهنگی و رئیس اداره موزه ملی ملک، در حوزه شیوه‌ها و گرایش‌های راهنمایی در موزه‌ها دانسته‌های خود را در اختیار راهنمایان و موزه‌داران این مجموعه قرار دارد.

دبیری‌نژاد در ابتدای این نشست در خصوص نقش راهنما در موزه گفت: «راهنما بخشی از موزه است و بسته به تعریف موزه، این نقش تغییر می‌کند بنابراین برای تعیین نقش راهنما در موزه‌ها باید موزه را تبیین کرد.»

او در این خصوص به چهار گرایش در راهنمایی موزه اشاره کرد و گفت: «برخی موزه‌ها شی محورند و پانویس و اطلاعات اثر هویت‌بخش آن است. در این دسته‌بندی همچنین موزه به مثابه منبع دانش، کارخانه روایت‌سازی و موزه‌های مخاطب محور نیز قرار می‌گیرند. و بر این اساس در موزه مخاطب‌محور، مخاطب هدف موزه است و راهنما به‌عنوان روایت‌ساز، تسهیل‌گر، رصد کننده و هدایتگر فعالیت مخاطب در موزه محسوب می‌شود.»

معاون فرهنگی و رئیس اداره موزه ملی ملک در تعریف موزه‌های مخاطب‌محور ادامه داد: «در این دسته از موزه‌ها هیچ اثری ذاتاً موزه‌ای نیست و آثار موزه‌ها بر مبنای روایتی که مخاطب به آن می‌دهد ارزش و معنا پیدا می‌کند. بر اساس این دیدگاه، اثر در موزه شکل نمی‌گیرد بلکه ما در موزه‌ها روایت‌سازی کرده و مخاطب در نهایت با برداشت خود معنای آن را در می‌یابد و این معنا لزوماً با آنچه مخاطب برداشت می‌کند یکسان نیست.»

او بیان کرد: «آنچه در این نشست مطرح شد در تمام موزه‌ها قابلیت انطباق دارد و آنچه دارای اهمیت است میزان رضایت مخاطب از بازدید موزه است و نه آمار بازدید. لیکن موزه‌های ما کمتر به سمت روایت‌گری و توجه به مخاطب گام برداشته‌اند.»

در پایان بر اساس فنون و تکنیک‌هایی که برای راهنمایان موزه مشخص شده، به بیان نیازها و ویژگی‌های راهنمای موزه پرداخت.

سلسله نشست‌های «مروری بر تجارب موزه‌ها» که به همت روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران به مناسبت هفته میراث فرهنگی در حال برگزاری است و تا روز سه‌شنبه اول خرداد 97 ادامه دارد و این مجموعه در هر روز میزبان یک موزه و یک تجربه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1397030124

برچسب‌ها