طالبیان: فقدان دکتر محمدیوسف کیانی برای جامعه علمی کشور ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر خواهد بود

مراسم وداع با محمدیوسف کیانی باستان‌شناس و رئیس سابق موزه ایران باستان امروز سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۹۷ برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، مراسم وداع با محمدیوسف کیانی استاد باستان‌شناسی و تاریخ هنر و مدیر اسبق موزه ایران باستان با حضور مدیران سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استادان و پیشکسوتان حوزه‌های میراث‌فرهنگی، باستان‌شناسان، موزه‌داران و شاگردان دکتر کیانی در موزه ایران باستان برگزار شد. 

در این مراسم که با تلاوتی چند از کلام‌الله مجید آغاز شد، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: «این‌جانب از طرف سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونت میراث‌فرهنگی کشور و همچنین همکارانم و به‌عنوان شاگردی که افتخار بهره‌گیری از دروس استاد ارجمند و گران‌مایه عرصه میراث‌فرهنگی کشور را داشتم، این مصیبت وارده را به جامعه فرهنگی ایران به‌خصوص میراث‌فرهنگی و خانواده ارجمندشان تسلیت می‌گویم.»

او ادامه داد: «استاد سراسر عمر باعزتش را به اعتلای هنر و فرهنگ این کشور و تربیت شاگردانش پرداخت. شاگردان مختلفی که در حوزه باستان‌شناسی، موزه‌داری، هنر و معماری از محضر او کسب دانش کردند و امروز در غم فقدانش به سوگ نشسته‌اند. خوشبختانه استاد با خدمات علمی فراوانی که نثار ایران عزیز و شاگردانش کرده، همیشه جاودان خواهند ماند.»

طالبیان افزود: «او جامع میراث‌فرهنگی بود و در هر سه حوزه پژوهش، مدیریت و حفاظت دستی بر آتش داشت. دکتر کیانی با انجام پژوهش‌های چندرشته‌ای، مدیریت‌های مختلف در موزه، برگزاری اولین نمایشگاه‌های موزه‌ای در داخل و خارج از کشور و همچنین معرفی و انتشارات مختلف در زمینه شناخت ایران، گام‌های بلندی در توسعه علمی و فرهنگی ایران برداشته است.»

معاون میراث‌فرهنگی تصریح کرد: «او ازجمله باستان‌شناسی بود که جنبه‌های مهم معماری و شهرسازی ایران را به‌خوبی می‌شناخت و به معرفی جنبه‌های کمترشناخته‌شده این هنر می‌پرداخت. فقدان دکتر محمدیوسف کیانی از پیشگامان مرکز باستان‌شناسی ایران، رئیس سال‌های نه‌چندان دور موزه ملی ایران و نیز پایه‌گذار مطالعات هنر و معماری ایران برای جامعه علمی کشور ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر خواهد بود.»

همچنین جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران در این مراسم گفت: «امروز 15 خردادماه 1397 برگی غمبار از تقویم هشت دهه موزه ملی ایران ورق خورد. درگذشت مدیر اسبق موزه ایران باستان، استاد دانشمند، چهره ماندگار میراث‌فرهنگی دکتر محمد یوسف کیانی موجب تألم همگان شد. این ضایعه را خدمت خانواده محترم ایشان، جامعه میراث‌فرهنگی کشور و تمام شاگردان آن استاد بزرگ تسلیت و تعزیت عرض کرده و از خداوند متعال برای آن مرحوم، علوّ درجات و رحمت واسعه الهی و برای دوستان و بازماندگان گران‌قدر، صبر و شکیبایی در تحمل این مصیبت را مسألت دارم.»

او تصریح کرد: «آشنایی من با استاد به سال 1370 بازمی‌گردد. این‌جانب افتخار شاگردی استاد را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران داشتم. او مدرس هنر و تاریخ معماری، هنر سفالگری و کاشی‌کاری دوره اسلامی بود و دروس استاد به‌صورت نظری و عملی ارائه می‌شد که همیشه با بازدید میدانی همراه بود. به یاد دارم ایشان برای شناخت بهتر دانشجویان با هنر سفالگری اسلامی کلاس را در بخش اسلامی موزه ملی ایران تشکیل داد.»

نوکنده افزود: «پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی، دکتر کیانی نامه‌ای به مهندس شیرازی نوشت و در آن نامه پژوهش‌های باستان‌شناسی دیوار بزرگ گرگان و دیگر پژوهش‌های دشت گرگان را که در دهه 50 خود مدیریت آن را بر عهده داشت، به من سپرد.»

رئیس موزه ملی ایران اضافه کرد: «او با برگزاری سه نمایشگاه بزرگ خارجی در توکیو، لندن و نیویورک به معرفی فرهنگ غنی ایران در سه قاره اروپا، آسیا و آمریکا پرداخت. دکتر محمد یوسف کیانی در معرفی فرهنگ ایران در جهان نقش بسزایی داشته و یکی از دوران‌های طلایی موزه ایران باستان در دوره مدیریت ایشان بود و نام و یادش در خاطره و حافظه میراث‌فرهنگی و موزه ملی ایران تا ابد مانا خواهد بود. آخرین بازدید استاد از مجموعه موزه ملی ایران در 15 فروردین 1395 بود. زمانی که ایشان به همراه فرزندشان، بیژن عزیز به موزه آمد و به من گوشزد کرد که در معرفی آثار ایران به دنیا تلاش ویژه داشته باشیم.»

او گفت: «دکتر کیانی استاد دانشمندی بود که در عرصه باستان‌شناسی، تاریخ، مدیریت موزه‌داری، تاریخ هنر و عکاسی حرفه‌ای، صاحب نام نیک بود.»

نوکنده تصریح کرد: «یاد مردان بزرگ، تا ابد بر تارک این مرزوبوم جاودان خواهد ماند و نام دکتر محمد یوسف کیانی بر صفحات پربار موزه ملی ایران خواهد درخشید. بی‌شک پیروان مکتب استاد راهش را ادامه خواهند داد و در راه پاسداری از میراث‌فرهنگی همواره مشی ایشان را سرلوحه خود قرار خواهند داد.»

در مراسم وداع با استاد کیانی که با دوستداران و همکارانش به‌ویژه دکتر مهدی حجت رئیس ایکوموس ایران، استادان دانشگاه‌های سراسر کشور، اعضای هیئت‌علمی و پیشکسوتان و همکاران پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مدیران کل معاونت میراث‌فرهنگی و کارکنان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دکتر جبرئیل نوکنده رئیس‌کل موزه ملی ایران و کارشناسان و کارکنان موزه ملی ایران همراه بود، این فرهیخته علمی و فرهنگی کشورمان را تا خانه ابدی بدرقه کردند. 

مجلس ختم  و بزرگداشت مرحوم دکتر کیانی روز دوشنبه 97/3/21 ساعت 16 الی 17:30 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی  برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 139703151

برچسب‌ها