آمارها بر اساس فرمول‌های سازمان‌های تخصصی بین‌المللی گردشگری تهیه می‌شود

در پی درج گزارشی در روزنامه آرمان امروز با عنوان «آمارهای گردشگری قابل اعتماد نیست»، معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  توضیحاتی را برای این روزنامه ارسال کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در توضیحات معاونت گردشگری این سازمان آمده است:

«مدیر مسئول محترم روزنامه آرمان امروز

با سلام و احترام،

نظر به چاپ گزارشی در آن نشریه با عنوان «آمارهای گردشگری قابل اعتماد نیست» در تاریخ 22/03/1397 و درج موضوعاتی درخصوص نحوه احصا و اطلاع رسانی آمارهای حوزه گردشگری کشور در گزارش مذکور موارد ذیل را جهت استحضار و درج در شماره های آتی آن نشریه مطابق با قانون مطبوعات کشور، به حضور ارسال می نماید.

تدوین، ایجاد و برپایی کامل سیستم حساب های اقماری گردشگری (TSA) در کشور همواره مورد پیگیری مستمر این سازمان قرار داشته است و در حال حاضر مطابق توافق صورت گرفته با مرکز آمار ایران به عنوان متولی آمارهای رسمی کشور، روند اجرایی شدن آن با همکاری مشترک دو سازمان و مراکز دانشگاهی از طریق برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در دست پیگیری است.

با توجه به اینکه روش های مورد استفاده در سیستم حساب های اقماری سراسر دنیا، روش های مشخصی هستند که از فرمول های ثابتی تبعیت می نمایند، معاونت گردشگری در حال حاضر و حتی پیش از اجرایی شدن کامل سیستم حساب های اقماری گردشگری (TSA)، بهره گیری از روش‌های آن را بر اساس فرمول های سازمان های تخصصی بین المللی گردشگری نظیر WTTC و UNWTO در دستور کار خود قرار داده است.

اطلاعات و آمار مربوط به تعداد گردشگران ورودی و خروجی کشور برای سال های 1395 و 1396 به تفکیک موضوع و در تقسیم بندی های مختلف زمانی در قالب گزارش های مبسوط آماری در وبسایت رسمی سازمان به آدرس «http://www.ichto.ir» و در زیر بخش گزارش های آماری گردشگری موجود بوده و در دسترس عموم است.

با توجه به اینکه آمارهای رسمی میزان سفرهای داخلی کشور از سامانه سراسری «ستاد تسهیلات سفر» اقتباس می گردند و این ستاد متشکل از کلیه سازمان ها و نهادهای مرتبط با بحث سفر می‌باشد، در نتیجه آمار ارائه شده در این حوزه آمار مورد وثوق کلیه نهادها و سازمان های مربوطه است.

عموماً تفاوت در آمارهای سازمان ها و نهادهای مختلف در امری یکسان ناشی از اختلاف در رویکرد و واحد های اندازه گیری است که محققان و کارشناسان امر قطعاً پیش از بهره برداری از این آمارها به آن توجه می کنند.

به طور مثال در خصوص همین آمار مورد اشاره در گزارش حاضر، آمار منتسب به پلیس راهنمایی و رانندگی آمار تردد بین شهری خودروهاست که به طور معمول بر پایه واحد خودرو-سفر و یا نفر- سفر تنظیم می شود.

این در حالی است که آمار نقل شده از معاونت گردشگری در گزارش حاضر برگرفته از گزارشی بر اساس میزان اقامت - شب گردشگران است که معیاری متفاوت در اندازه گیری نسبت به نفر- سفر است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1397042313

برچسب‌ها