نحوه محاسبه و مبنای آمار اعلامی به استناد استانداردهای جهانی براساس نفرشب اقامت است

پیرو انتشار گزارشی با عنوان «تزریق آمار غلط به گردشگری» در روزنامه دنیای اقتصاد، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی توضیحاتی را برای روشنگری افکار عمومی برای آن روزنامه ارسال کرد.

به گزارش میراث آریا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این توضیحات معاونت گردشگری آمده است:

«نحوه محاسبه و مبنای آمار اعلامی به استناد استانداردهای جهانی براساس نفر اقامت شب است که در این راستا سازمان با استقرار سامانه الکترونیکی آمار و اطلاعات گردشگری به نشانی www.amaresafar.ir ، اطلاعات مربوطه را از انواع مراکز اقامتی دایم و موقت سراسر کشور با مدیریت و نظارت عالیه ستادهای اجرایی خدمات سفر شهرستانی دریافت و بدون هیچ گونه دخل و تصرف به مخاطبان منعکس می نماید.

همانگونه که اشاره شد آمار اعلام شده در رابطه با  سفرهای نوروزی به صورت نفرشب اقامت بوده و به هیچ وجه ادعایی مبنی بر 74 میلیون نفر گردشگر داخلی مطرح نشده است که آن را نسبت به تعداد جمعیت کشور و پرسشنامه­ای که حاکی از عدم خروج 58 درصد مردم از شهرستان محل زندگی خود است، مقایسه کرد.

ادعای مطرح شده در یاداشت مذکور مبنی بر اینکه صنعت گردشگری اصلاً اثر مالی ندارد به هیچ وجه نمی­تواند یک گذاره علمی و واقع بینانه باشد. به لحاظ علمی، منظور از اثرات و چرخه مالی گردشگری به کلیه اثرات مستقیم، غیر مستقیم و القائی این حوزه برمی­گردد نه صرفاً به مبادلاتی که بین فعالان این حوزه و به صورت مستقیم اتفاق می­افتد. به عنوان مثال اگرچه تعداد زیادی از گردشگران داخلی از اتومبیل شخصی استفاده می­کنند اما این موضوع به هیچ وجه به معنی عدم هزینه ­کرد گردشگران نیست و چه بسا افرادی که با خودروی شخصی اقدام به سفر می­کنند بیشترین هزینه را نسبت به افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده می­کنند متحمل می­شوند.

در خصوص عدم وجود حساب­های اقماری گردشگری، براساس مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، این مهم به عنوان یکی از اولویت های سازمان به صورت جدی در دستور کار مستمر قراردارد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1397042715

برچسب‌ها