بازدید مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس از جاذبه‌های گردشگری شهرستان فسا

مدیرکل و تعدادی از معاونان و مسئولان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس  به‌همراه نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه فسا و تعدادی از مسئولان محلی از توانمندی‌های شهرستان در حوزه گردشگری و صنایع دستی بازدید کردند.

 به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، این هیئت ضمن بازدید از اقامتگاه های بوم گردی آسمان آبی و پسینا، به صورت میدانی از نحوه مرمت بافت تاریخی شهر نوبندگان که با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان، شهرداری نوبندگان و مردم منطقه در دست انجام است ، محوطه آرامگاه شیخ ابوعلی نحوی، نمایشگاه صنایع دستی و موزه فرهنگ دیدن کرد.

اقامتگاه بوم‌گردی آسمان آبی در کیلومتر 35 جاده فسا- شیراز دارای طبیعتی زیبا و بکر با محیطی عشایری و روستایی دارد و اقامتگاه پسینا در کیلومتر 10 جاده فسا- داراب با برخورداری از محیطی تاریخی و سنتی  و ارائه خدماتی از جمله پخت نان سنتی، خوراک های بومی و عشایری،  تجربه ای متفاوت برای اقامت گردشگران در این شهرستان ایجاد کرده اند.

موزه فرهنگ نیز با 8 گالری و نمایش 4 هزار شی ارزشمند و اشیای گرانقدر تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و ادبی در حوزه فناوری، باستانی و تاریخی، اسناد و مدارک، مشاهیر، مردم شناسی، سنگ و سنگواره، باغ و کتابخانه، جاذبه ارزشمندی در گردشگری فسا ایجاد کرده است. همچنین برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان و نمایش آثاری همچون گلیم، جاجیم، سفال، مشبک، ویترای و  تابلو فرش، حمایت از این هنر- صنعت ایرانی را مورد توجه قرار داده است. 

شــهرستان فسا با 4197 کیلومتر مربع وسعت، در بین شهرستان داراب، جهرم، ســـروستان، خـــرامه، استهبان و زرین دشت واقع شده است. بر اساس اشیاء و آثار کشف شده در کاوش های باستان شناسی، قدمت این شهرستان به دوران پیش از تاریخ (هزاره سوم تا چهارم پیش از میلاد) و بر پایه منابع نوشتاری به دوران اساطیری (سلسله پیشدادی و کیانیان) بازمی‌گردد. 

صدها قطعه ابزار سنگی و ادوات زندگی متعلق به انسان های عصر حجر (گرز، تبر، چاقو سنگی، آیینه مدور، دستبند مفرغی، عطر دان سنگی و...)، سفال سرخ فام با نقوش شیر، عقاب و نهنگ (6هزار سال قدمت)، قبه های طلا، مجسمه بز کوهی (مفرغی)، الوار گلی و... از عهد هخامنشی، مجسمه مرمرین آفرودیت یونانی متعلق به عهد سلوکیان و اشکانیان و سکه های نقره با محل ضرب فسا مربوط به قرون اولیه دوره اسلامی. نمونه ای از اشیای کشف شده در این شهرستان هستند.

از جاذبه های تاریخی و مذهبی این شهرستان نیز می توان به تل ضحاک، قمپ آتشکده مربوط به عهد ساسانی،تپه 5هزار ساله منطقه گلیان، سد ساسانی، قلعه اشکانی، منطقه باستانی کوزه گر، تنگ مج و تنگ موردی، تل سیاه، عمارت محمدی (منصوریه)، منزل آینه‌کاری حسن نژاد. امامزاده اسماعیل (ع)، امامزاده شهیدان و امامزاده یحیی(ع) اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 139705106

برچسب‌ها