بازگشت آثار نمایشگاه «موزه لوور در تهران» به پاریس

مدیر موزه ملی ایران گفت: «مجموعه آثار نمایشگاه \"موزه لوور در تهران\" به پاریس بازگشت.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران، امروز شنبه 20 مرداد با اعلام این خبر تصریح کرد: «نمایندگان موزه لوور از هفته گذشته برای جمع‌آوری نمایشگاه و بازگشت آثار در موزه ملی مستقر شدند و پس از اتمام عملیات کنترل وضعیت آثار و بسته‌بندی، مجموعه با هماهنگی اسکورت پلیس پیشگیری، یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همراهی موزه دار لوور، این اشیا به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شدند.»

او افزود: «در این نمایشگاه 56 شیء از آثار لوور به نمایش درآمده بود. این محموله با وزن تقریبی 8 تن، یکی از سنگین‌ترین مجموعه‌های نمایشگاهی موزه ملی ایران به شمار می‌رود.»

مدیر موزه ملی ایران اضافه کرد: «در مدت زمان برگزاری نمایشگاه، در مجموع تعداد 251 هزار و 690 نفر از این نمایشگاه بازدید کردند که بعد از نمایشگاه \"منشور کوروش\" در سال 1389 که 424 هزار و 730  بازدیدکننده داشت، نمایشگاه \"موزه لوور در تهران\" پر بازدیدکننده‌ترین نمایشگاه موزه ملی ایران بوده است.»

او افزود: «آثار دوره قاجار موزه ملی ایران و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نیز که در نمایشگاه \"امپرطوری گل سرخ: شاهکارهای ایرانی قرن نوزدهم\" به نمایش درآمده بودند، به ایران بازگشتند.»

نوکنده گفت: «این نمایشگاه در فروردین امسال در موزه لوور- لانس گشایش یافت و در اواخر تیر به پایان رسید. در این نمایشگاه دو اثر از موزه ملی ایران و 19 اثر از مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان شرکت داشتند. تعداد 152 هزار و 504 نفر از این نمایشگاه دیدن کردند.»

نوکنده گفت: «شمار بازدیدکنندگان نمایشگاه موزه لوور در تهران نزدیک به یکصد هزار نفر بیشتر از نمایشگاه قاجار در لوور لانس بود. این استقبال بی‌سابقه، علاقه‌مندی هموطنان ما به فرهنگ‌های کهن جهان را نشان می‌دهد و همچنین گامی بزرگ در ترویج فرهنگ موزه‌گردی و بازدید از موزه‌هاست. این توجه عمومی مسئولیت موزه ملی ایران را بیشتر می‌کند و امیدواریم با تداوم برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار سایر موزه‌های جهان در ایران، به این توجه و استقبال پاسخی شایسته دهیم.»

تحویل آثار نمایشگاه \"به من نگاه کن\" به فرزند استاد کیارستمی

مدیر موزه ملی ایران همچنین گفت: «مجموعه تابلو عکس‌های نمایشگاه \"به من نگاه کن\" به بهمن کیارستمی فرزند استاد کیارستمی تحویل داده شد.»

او افزود: «این آثار همزمان با جمع آوری آثار موزه لوور توسط تیم متخصص بسته‌بندی شده و با همراهی نماینده یگان حفاظت موزه ملی ایران به خانه استاد منتقل شد.»

 همزمان با برگزاری نمایشگاه «موزه لوور در تهران» تعداد ۲۴ تابلو‌ عکس از مجموعه آثار زنده یاد عباس کیارستمی تحت عنوان «به من نگاه کن» به نمایش درآمد. اين مجموعه شامل عكس‌هایی است كه در طول سال­هاي ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۰ در تالارهاي نقاشي و مجسمه‌های موزه لوور گرفته شده است.

 در این تصاویر کیارستمی به ثبت لحظات ارتباط بازدیدکنندگان با آثار پرداخته که برای نخستین بار در موزه ملی ایران به نمایش درآمد. کیارستمی با استادی تمام از یک اثر هنری، اثر جدیدی خلق کرد و از زاویه ای نو ارتباط با آثار موزه ای را معنا بخشید.

انتهای پیام/

کد خبر 1397052016

برچسب‌ها