شهر گردشگر و سیاست‌های توسعه‌ای آن گام مهمی برای دستیابی به رفاه و توسعه شهری است

پنل آموزشی «شهر گردشگر و سیاست‌های سفر و گردشگری» روز گذشته 5 شهریور 97 در سالن اصلی ایران مال در حاشیه نمایشگاه شهر گردشگر برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست با بیان اینکه آینده اقتصاد جهان بر عهده گردشگری است، اظهار کرد: «شرایط خاص سیاسی و اقتصادی ایران که هر روز تحریم‌های جدیدی در برابر ملت ایران می‌گذارند، ایجاب می‌کند که به فکر راه چاره بوده و یکی از این راه‌ها تکیه بر ظرفیت‌های بومی و اقتصاد مقاومتی و از آن جمله گردشگری است.»

سعیدی تصریح کرد: «باید بتوانیم بعد نرم‌افزاری و تفکر شهری را در مجلس و دولت پیاده کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های گردشگری نهایت استفاده را بکنیم. اگر نگاهی به کشورهای همسایه بیندازیم، می‌بینیم که این کشورها درصد بسیاری از درآمد خود را از گردشگری به دست می‌آورند و ما نیز باید ببینیم در کجا توانمند هستیم و آن را گسترش دهیم.»

او اضافه کرد: «در یکسری جاها ما توانمند هستیم و در جاهای دیگر هنوز توانمندی لازم را نداریم. در هر دو جا ما باید برنامه خاص خود را داشته باشیم و بخش‌های توانمند را توسعه دهیم و در نقاط دیگر سرمایه‌گذاری لازم انجام شود. تعیین تکلیف بناهای تحت تکفل، روستاهای توریستی و توسعه آنها، تعیین رابطه نهادهای مختلف در زمینه گردشگری و شفافیت درآمد در حوزه‌های گردشگری بود که این مسئله اخیر در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفت.»

سعیدی با بیان اینکه اگر بخواهیم به یک نتیجه خوب برسیم باید از پشتوانه مردمی برخوردار باشیم عنوان کرد: «به هر حال اگر اشتغال و ارزآوری را بخواهیم، گردشگری حرف اول را می‌زند و به راحتی می‌توانیم گردشگری در حیطه سلامت را به یک فرصت مناسب تبدیل کنیم. مجلس شورای اسلامی به دنبال رفع موانع در این حوزه بوده و در حال بسترسازی است. ما باید بتوانیم سهم‌های مهمی را در حوزه گردشگری داشته باشیم تا بتوانیم به رفاه و توسعه شهری برسیم. شهر گردشگر و سیاست های توسعه ای مربوط به آن می تواند گام مهمی در این زمینه باشد.»

همچنین در این نشست، حمید هاشمی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه مشکل اصلی ما این است که نتوانستیم بین سه الگوی اسلامی، ملی و علمی جهانی برای توسعه گردشگری اتحاد برقرار کنیم، عنوان کرد: «در صورت وحدت این محورها، این مسئله و مسائل بعدی به صورت سلسله وار حل می‌شوند.»

او افزود: «برای گردشگری نیازمند الگوهای مشخصی هستیم. یک زمانی امنیت را الگوی توسعه قرار دادیم و خوشبختانه به جایگاه خوبی در امنیت رسیدیم. زمانی آموزش و پرورش، زمانی نیروی انسانی، زمانی کشاورزی و الان نیازمند این هستیم که گردشگری را محور توسعه قرار دهیم. لذا در سیاست‌های کلی باید حوزه گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.»

او افزود: «حفظ محیط زیست در نگاه شهر گردشگر باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بخواهیم اقتصاد را در بالاترین حد خود در نظر بگیریم، باید بخشی از منافع آن در محیط زیست سرمایه گذاری شود. در گردشگری هم همین طور است.»

هاشمی ادامه داد: «در گردشگری باید مشارکت اجتماعی صورت بگیرد. خوشبختانه صنعت تنها صعنتی است که تمامی مردم را در سنین، قومیت‌ها و جنس‌های مختلف در نظر گرفته و حتی تمایز فرهنگی و قومیتی خود تبدیل به جاذبه‌ای برای گردشگری شده است.»

هاشمی تاکید کرد: «یکی از سطوحی که باید مورد تاکید قرار گیرد، سواد گردشگری و نشر آن در تمام سطوح جامعه است.»

او یاد آور شد: «در عصر جدید افراد می‌خواهند که فضای جدیدی را تجربه کنند. گردشگری این فرصت را به آنها می‌دهد، حتی در شکل جدید گردشگری، عاملی برای تحول انسان‌ها محسوب می‌شود، مانند آنچه که امروز در گردشگری مذهبی و زیارتی مسلمانان در سفر حج وجود دارد.»

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تاکید کرد: «رویکرد نهایی در گردشگری این است که فرد را به ابدیت و طول تاریخ وصل کند. از سوی دیگر، گردشگری را به توسعه پایدار پیوند دهد.»

او افزود: «خلاقیت و نوآوری، بخشی دیگری از گردشگری است و یکی از ویژگی‌های آن این است که تمامی مردم نبوغ و خلاقیت داشته و در جذب گردشگر کمک کند. مفهوم شهر گردشگرنیاز به بسط و ترویج ‌ بیش‌تری دارد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1397060610

برچسب‌ها