کتاب «عدل‌نامه: یادنامه دکتر شهریار عدل» منتشر شد

کتاب «عدل نامه: یادنامه دکتر شهریار عدل» توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این کتاب که روز دوشنبه 5 شهریور در مراسم بزرگداشت این پیشکسوت باستان‌شناسی رونمایی شد، با نگاهی کوتاه به زندگی و کتاب شناسی شهریار عدل، به کارنامه سینمایی او پرداخته شده است.

این کتاب که توسط علیرضا انیسی، عضو هیات علمی پژوهشگاه تهیه و تدوین شده است در مجموع شامل 10مقاله فارسی و 10 مقاله انگلیسی و نیز یک یادداشت به زبان فارسی و سه یادداشت به زبان انگلیسی است.

در بخش «به نام شهریار عدل» به قلم سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری می خوانیم: «شهریار عدل هیچ گاه برای درآمد و جاه و موقعیت و بهانه های دیگر به دنبال پژوهش نبود بلکه عشقی که به تاریخ و میراث فرهنگی داشت معنا و هدایت همه فعالیت هایش بود.

شهریار عدل تمنای انس با باطن موضوعات را داشت و ده ها ویژگی و صفت ایرانی بودن را در بینش و منش خود داشت. رندی او نه از جنس ناقلایی و بردن به هر بهایی بلکه ایجابی بود. رندانه مقصود را دنبال می کرد و با همه ارتباط داشت و به همه توجه می کرد. از سیاسی کاری به جد پرهیز می کرد و به جای آن می کوشید از طریق روابطش آنچه صلاح بود را پیش ببرد و نه فقط در ایران بلکه در فرانسه هم همین طور بود، و در افغانستان هم. او پشت کسی بدگویی نمی کرد. نه فقط از روی خوش خلقی بلکه رندی چون احساس می کرد که بدگویی از یک نفر ممکن است بعدها اگر طرف به موقعیتی رسید درباره کاری که به روابط میان آن دو ربطی ندارد، میراث فرهنگی را قربانی انتقام شخصی کند.

نسبت شهریار عدل با مسئله تاریخ ایران و میراث فرهنگی ما اصلا مثل کسانی نبود که می خواهند به واسطه آن برای خود موقعیتی فراهم کنند تا مقصودی دیگر را عملی کنند. خود را مضاف الیه به میراث نمی کرد که به اعتبار آن اعتبار خویش را بالا ببرد. برای همین خیلی مواقع که حساسیت نشان دادن او موجب تند شدن آتش سیاست بازان می شد از معرکه کنار می کشید و با روابطی که داشت در پشت صحنه، بی آنکه کسی از او خواسته باشد یا قدر زحماتش ارج نهاده شود، تلاش برای حل و فصل موضوع در سایه و پنهان را آغاز می کرد.»

«پژوهشی در معماری امامزاده جعفر دامغان»، «بازشناسی قدمت و معماری منظر کوشک میانی .../بست افغانستان»، « بازخوانی هرات صفوی براساس فرمان و سواد حکم شاه طهماسب»، « تامین روشنایی و گرما در بناهای اشکانی خورهه» و « شکل گیری و تحولات مسجد بایزید در مجموعه تاریخی شهر بسطام» برخی از بخش های کتاب «عدل نامه، یادنامه دکتر شهریار عدل» است.

از  دیگر بخش های این کتاب می توان به «منظر باستان شناسی خانه خدا»، «تحول اجتماعی و فرهنگی از منظر انسان شناختی و باستان شناختی»، «جغرافیای تاریخی خراسان در متون قرون اولیه تا میانه اسلامی»، « فتوحات همایونی» و «رفتار تاریخی با آثار گذشته» اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1397060617

برچسب‌ها