باغ امیرآباد بیرجند مرمت می‌شود

باغ امیرآباد بیرجند با همکاری دانشگاه بیرجند و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی مرمت و احیا می‌شود .

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، باغ و کوشک امیرآباد بیرجند از جمله باغ های زیبا و باشکوه خراسان جنوبی است که درفاصله پنج کیلومتری غرب شهر بیرجند و در روستایی به همین نام واقع شده است.

علی شریعتی منش معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی، با اعلام این خبر گفت: «باغ و کوشک امیرآباد که در دوره قاجاریه ساخته شده و به شماره 1969 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است با همکاری دانشگاه بیرجند و اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی مرمت و احیا می شود.»

او گفت: «باغ امیر آباد پیشتر از محل اعتبارات ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مرمت و بازسازی شده است و در حال باغ در اختیار دانشگاه بیرجند است.»

شریعتی منش تاکید کرد: «براساس تفاهم اولیه مقرر شده است دانشگاه پس از تهیه طرح مطالعات و مرمت بنا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به عنوان یک اثر واجد ارزش معماری و بومی با کاربری علمی، آموزشی و فرهنگی -گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد.»

او گفت: «باغ و کوشک امیرآباد یکی از باغ های تاریخی و ارزشمند خراسان جنوبی است که اجزای باغ شامل، کوشک و محل اسکان خدمه است. کوشک اصلی در وسط باغ و در دو طبقه ساخته شده است. این بنا دارای پلان 8 ضلعی است که ورودی آن در ضلع شرقی و پس از ورودی، پلکان طبقه فوقانی قرار دارد.  در امتداد ورودی، دالانی است که به یک حوضخانه در بخش مرکزی بنا منتهی می شود. طبقه فوقانی دارای یک شاه نشین با طرح چلیپایی است که دارای درگاه ها و پنجره هایی با طاق نیم دایره است. از ویژگی های خاص معماری این باغ داشتن اگوی اصیل باغ سازی ایرانی است.»

نمای کوشک دارای تزیینات آجری از نوع هندسی است و قطار بندی، رسمی بندی در حوض خانه بنا دیده می شود .

انتهای پیام/

کد خبر 1397062415

برچسب‌ها