رونمایی از دو کتاب با موضوع اورارتوها در شب بخارا

شب بخارا با عنوان «فرهنگ و تمدن اورارتویی» همراه با رونمایی از کتاب‌های «کتیبه‌های میخی اورارتویی از ایران» و «کتیبه‌های هیروگلیف اورارتویی از ایران» نوشته مریم دارا عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زبان‌شناسی کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در این مراسم مریم دارا،  به معرفی دو کتاب «کتیبه های میخی اورارتویی از ایران» و «کتیبه های هیروگلیف اورارتویی» از ایران پرداخت.

  او با اشاره به پژوهش 74 و 72 کتیبه به‌دست‌آمده در ایران در این کتاب‌ها و با بیان مقدمه ای در زمینه زبان اورارتویی ، خط میخی و هیروگلیف این قوم درباره هر یک از این کتیبه ها توضیحاتی ارائه داد.

حمید خطیب‌شهیدی دیگر سخنران این نشست نیز با بیان مرزهای ارورتویی بر این موضوع تأکید داشت که نمی توان مزرهای اورارتویی را تا تالش گسترده تصور کرد.

 او همچنین به محوطه های اورارتویی شرق دریاچه ارومیه اشاره و پیشنه کاوشهای خود در این مناطق را بیان کرد.

بهروز عمرانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دیگر سخنران این نشست  به بیان محوطه های عصر آهن و اورارتویی در آذربایجان شرقی و غربی پرداخت.

او سفال‌ها و معماری مخصوص هر یک از این محوطه ها را برشمرد و با اشاره به مطالب مطرح شده در کتاب دارا به آسیب تعدادی از کتیبه های اورارتویی در محوطه‌های یاد شده اشاره کرد.

مهرداد ملکزاده باستان شناس و عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،نیز در سخنانی  درباره محوطه ها و سفال‌های پسا اورارتویی سخن گفت و ارتباط این فرهنگ با مادها را برشمرد.

او بااشاره به فرهنگ مادها در غرب ایران به شرح ارتباط ماد و اورارتو و پایان تاریخ اورارتوها پرداخت.

در ادامه این مراسم  پیام کتبی پروفسور میریو سالوینی از رم توسط مریم دارا قرائت شد که در آن به معرفی کوتاه اورارتوها و حضورشان در آذربایجان اشاره شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر 139706258

برچسب‌ها