بازخوانی اسناد دیداری و شنیداری مرکز اسناد مجموعه نیاوران

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای نخستین بار اسناد دیداری و شنیداری مرکز اسناد مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران بازخوانی می‌شود.  

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، سید رحمت الله رئوف حنان مدیر این مجموعه امروز شنبه 31 شهریور 97 با اعلام این خبر گفت: «اسناد دیداری و شنیداری مرکز اسناد این مجموعه با هدف ساماندهی این اسناد به صورت دیجیتالی و سهولت در خدمات‌رسانی به پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان به اين واحد برای نخستین بار بازخوانی می‌شود.»

رئوف حنان افزود: «اسناد به جای مانده در ميان اموال و آثار کاخ‌های مجموعه نياوران، به دليل روايت بخش‌هايی از رويدادهای بيرونی و درونی دربار پهلوی که مرتبط با تاريخ معاصر ايران‌ است، ارزش خاصی دارند و بايد برای استفاده عموم فرهيختگان مورد توجه قرار گيرند. از این رو باید به سمت دیجیتالی سازی اسناد پیش برویم تا علاوه بر نسخه اصلی، تصویرهای اسکن شده از آثار نیز ثبت، ضبط و نگهداری شود تا محققان به راحتی بتوانند از تصاویر دیجیتالی استفاده کنند.»

او ادامه داد: «پروژه ساماندهی اسناد تصویری شامل عکس های این مرکز از تیر ماه سال جاری در دو فاز آغاز شده و در این پروژه حدود 6هزار قطعه عکس ساماندهی و در نرم افزار جام ثبت شده است. در ادامه این اقدام، با تجهیز این مرکز به دستگاه اسکنر تخصصی، امکان اسکن حدود 2هزار اسلاید و 4هزار نگاتیو موجود در این مرکز نیز فراهم شده است.»

مدیر مجموعه نیاوران افزود: «اسکن فیلم های قدیمی در قالب های مختلف مانند اسلاید و نگاتیو می تواند بهترین راه برای حفظ و نگهداری این اسناد باشد و به منظور حفظ این اسناد از آسیب های ناشی از گذر زمان، این مجموعه اقدام به بازخوانی و دیجیتالی سازی آرشیو دیداری و شنیداری خود کرده است. افزون بر اینکه شرايط مخزن این مرکز به گونه ای است كه نوسانات دما، رطوبت و نور تحت كنترل قرار گرفته تا كمترين آسيب ممكن به اسناد و مدارك وارد شود.»

بر اساس این خبر، این مجموعه همچنین با تأمین قطعات مورد نیاز امکان بازخوانی حدود 3700 صفحه گرامافون را در این مرکز فراهم کرده است. 

اسناد موجود در اين مرکز شامل آلبوم‌های عکس متعلق به دوره پهلوی، نگاتيو، اسلايد، اسناد دست‌ نوشته‌هاي مشخص خانواده پهلوی دوم و همچنين مدارک مربوط به امور داخلی دربار، صفحات گرامافون و نوارهای صوتی شامل آثار موسيقی کلاسيک، جاز، سنتی، پاپ، قصه، شعر، آوازهاي کودکان و ادبيات معاصر همانند اشعار نيما يوشيج و اخوان ثالث و همچنين فيلم‌هاي ويدئويي شامل تصاويری از مناظر کاخ‌های نياوران و مراسم رسمي، تشريفاتی و غيره است. این مرکز با هدف طبقه بندی، ساماندهی، بازيابی، آسيب شناسی، ترميم، حفاظت و حراست از اسناد دوران پهلوی دوم در تاریخ دوم خرداد ماه 1383 همزمان با هفته بزرگداشت میراث فرهنگی افتتاح شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1397063116

برچسب‌ها