اثر الکساندر کالدر از زبان قصه‌گویان در موزه جهان‌نمای نیاوران معرفی شد

هم‌زمان با پنجمین روز از هفته ملی کودک، اثر الکساند کالدر از گنجینه موزه جهان‌نمای مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران از زبان قصه‌گویان معرفی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، موزه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران همزمان با هفته ملی کودک اثری از \"الکساندر کالدر\" از گنجینه این موزه را برای نخستین بار رونمایی کرد و داستان این اثر با زبانی کودکانه توسط گروه \"راز گردونه\" برای کودکان بازگو شد. 

قصه گوها این بافته هنری را برای کودکان اینگونه روایت کردند: «تا حالا یک  قاب خالی دیدید؟ امروز یک قاب خالی در موزه جهان نمای کاخ نیاوران سرگردان بود. دنبال یک نقاشی بی قاب می گشت. می خواست دیگر خالی نباشد. رفت و رفت تا رسید به  گروهی از بچه ها که داشتند قصه گوش می کردند. قصه گو قاب خالی را دید. ازش سئوال کرد اینجا چه کار می کنی؟ قاب خالی هم درد و دلش باز شد و از آرزوهایش گفت. قصه گو پیشنهاد کرد  که قاب خالی، قاب نقاشی آقای کالدر شود. اما او از نقاشی خوشش نیامد چون مفهوم آن را متوجه نمی شد. قصه گو به قاب خالی پیشنهاد کرد که کنار بچه ها یک کتاب از یک تصویرگر معروف به نام خانم \"وارژا لاواتر\" را ببیند و به قصه آن گوش کند تا شاید نظرش در مورد نقاشی آقای کالدر عوض شود. وقتی قاب خالی \"قصه ویلیام تل\" را با تصویرگری خانم لاواتر دید و پای قصه های بچه ها از نقاشی آقای کالدر نشست کم کم نظرش عوض شد و تصمیم گرفت که نقاشی آقای کالدر را در دل خودش نگه دارد و دیگر خالی نباشد.»

در ادامه این تور، کودکان پس از شنیدن این داستان هر یک به روایت قصه خود بر اساس این اثر هنری پرداختند.

گروه راز گردونه با تجربه قصه گویی در موزه ها در سال 1393 با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث فرهنگی و موزه های ایران آغاز به کار کرد. اعضاء دائمی گروه در زمینه موزه داری، میراث فرهنگی، هنر و قصه گویی تخصص دارند و با بهره گیری از گنجینه های ادبی ایران همچون افسانه ها و اسطوره ها و روش های قصه گویی از آثار موزه و بازی های مرتبط با فضای موزه، کودکان را با میراث فرهنگی و موزه های کشور آشنا می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1397071912

برچسب‌ها