بهگزارش میراثآریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی محمود بستانی مدیر روابط عمومی اداره کل در در این جلسه گفت: «ظرفیت ها و پتانسیل های خراسان جنوبی در حوزه گردشگری بر کسی پوشیده نیست وتوجه به جاذبه های طبیعی و تاریخی استان می تواند باعث رونق و توسعه این خطه کویری شود که نیازمند معرفی و کمک رسانه ها است.»
او گفت: «هیچ فعالیتی بدون پیوست رسانه ای به نتیجه مطلوب نخواهد رسید لذا تولید محتوای رسانه ها در حوزه گردشگری باید اثربخش باشد و رسانه هاباید از بیان تیترهای منفی بپرهیزند و چهره مثبت استان را معرفی کنند.»
او گفت: «سالانه تعداد زیادی از گردشگران مقصد سفر خود را بر اساس فیلم ها و سریالهای تلویزیونی انتخاب می کنند لذا ضروری است کارگردانان و تهیه کنندگان در تولید آثار خود از لوکیشن های جذاب و دیدنی خراسان جنوبی بهره ببرند تا گردشگران از طریق این محتواها با ظرفیت های استان آشنا شوند.»
محمد رضا مجیدی رئیس کمیسون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند نیز بیان کرد: « با توجه به شرایط پیش روی اقتصاد که تحریم ها و فشارهای خارجی را داریم، باید با استفاده از ظرفیت های موجود، اقتصاد استان را سامان دهیم.»
مجیدی با اشاره به ظرفیت های معدنی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: «این ظرفیت ها به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.»
با بیان اینکه بیابان لوت ظرفیتی عظیم برای توسعه صنعت گردشگری است، اظهار کرد: «قریب به دو سال از ثبت جهانی کویر می گذرد اما به خوبی از ظرفیت آن استفاده نشده است.»
او با اشاره به برگزاری همایش بین المللی کویر لوت همزمان با اردیبهشت ماه سال آینده در استان، بیان کرد: «امید است با برگزاری این همایش، کویر لوت از مهجوریت کنونی خارج شود.»
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید بر اینکه باید ظرفیت های مغفول مانده خراسان جنوبی احیا شود، گفت: «همچنین باید با استفاده از طرح های اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش، زمینه نشاط و امیدبخشی جامعه را فراهم کنیم.»
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: خراسان جنوبی استانی نیست که مرکز ثقل صنعت باشد.محمد اسکندری با بیان اینکه بخش گردشکری کمترین لطمه به محیط زیست وارد می کند، افزود: «تنها راه موجود برای این استان برای دور زدن تحریم های موجود، صنعت گردشگری است.»
او با بیان اینکه باید صنایع مرتبط با گردشگری شناسایی شود، بیان کرد: «باید ظرفیت های موجود را برای مردم استان، کشور و خارج از مرزهای این کشور معرفی کنیم.عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: نباید استارتاپ ها تنها به سمت محصولات استراتژیک استان برود.»
یک فعال رسانه ای در این جلسه اظهار کرد: «باید فرهنگ سازی کنیم تا مردم بپذیرند گردشگری به نفع شان است.»
ابوالفضل حسن پور بیان کرد: «باید در حوزه صنایع دستی آموزش های لازم ارائه شود تا صنایع دستی خرد در روستاها رونق پیدا کند.»
حسن پور با بیان اینکه جنگ های سیاسی و فرهنگی بین مسئولان و بخش خصوصی استان را فلج کرده است، افزود: «تا زمانی این مشکلات حل نشود، جلسات مفید فایده نخواهد بود.»
او با بیان اینکه در بعد فرهنگی جلسات باید برنامه ریزی شود، گفت: «خراسان جنوبی تنها قید فرهنگی و دانشگاهی بودن را به یدک می کشد و در مرحله عملیاتی ورود پیدا نکرده است.»
یکی دیگر از فعالان رسانه ای هم بیان کرد: «خراسان جنوبی استانی فرهنگی و دانشگاهی است اما فعالیت های دانشگاهی آن ظهور واقعی ندارد.»
شاهین نائبی فر بیان کرد: «تنها راهی که می توانیم از ایده دانشگاه استفاده کنیم این است که دستگاه های اجرایی به دانشگاه ماموریت دهند.»
او با بیان اینکه مسئولان نباید خود را تافته جدابافته از دانشگاهیان بدانند، گفت: «باید شرایطی فراهم شود که ظرفیت دانشگاه ها در جامعه دیده شود.»
عضو هیئت رئیسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه بیان کرد: «باید نگاه های جزیره ای در بخش گردشگری بر طرف شود.»
علیرضا خامه زر با اشاره به مشکلات حمل و نقل هوایی و جاده ای خراسان جنوبی، بیان کرد: «دولت به تنهایی نمی تواند در رفع این مشکلات گام بردارد و نیازمند ورود مردم و بخش خصوصی است.»
او خواستار معرفی ظرفیت های خراسان جنوبی به ویژه شترسواری شد و افزود: «اتاق بازرگانی آمادگی دارد در هر بخشی که کمک به اقتصاد استان است، ورود کند.»
انتهای پیام/