گور پیش از تاریخی چگاسفلی در شوش رونمایی شد

همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، مراسم رونمایی از گور پیش از تاریخی چگاسفلی و افتتاح فاز نخست موزه شوش برگزار شد. 

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، این مراسم روز گذشته 13 بهمن‎ماه 97 با حضور جمعی از مسئولان شهری از جمله مدیر پایگاه میراث جهانی شوش، رئیس اداره میراث فرهنگی شوش، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل، شهردار شوش، مدیر موزه شوش، و نیز استقبال شرکت‎کنندگانی از شهرستان‎های شوش شوشتر، دزفول، اهواز و اندیمشک در محل پایگاه میراث جهانی شوش برگرار شد. 

 در این مراسم مدیر پایگاه میراث جهانی شوش بر جایگاه ویژه موزه شوش به منزله گنجینه‎ای پربهاء و ارزشمند در قلب استان  زرخیز خوزستان تأکید کرد و انجام بهسازی این موزه را یک ضرورت ویژه دانست .

بیژن حیدری‎زاده ادامه داد: «با درنظر گرفتن اصول تخصصی و مشخصه‎های اصلی یک موزه تاریخی و باستان‎شناسی، نورپردازی ویترین اشیاء، نورپردازی سالن‎های دوره‎های تاریخی اشیاء، سیستم سرمایش وگرمایش، ویترین اشیاء و.. در فاز اول ساماندهی موزه شوش  ظرف دو ماه بهسازی شد و برای اولین بار از گور شش‎هزار ساله چگاسفلی در موزه شوش رونمایی شد.»

در ادامه عباس مقدم، کاوشگر محوطه شش‎هزار ساله چگاسفلی، درمورد این اسکلت و گور شش‎هزار ساله گفت: «اسکلتی که از کاوش‎های چگاسفلی در دشت زهره بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان به دست آمده، متعلق به اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد است.»

او افزود: «این تدفین در زمره گورهای منفرد است که متعلق به بانویی حدوداً  25 تا 30  ساله است؛ ضمن این‎که اشیایی که در این تدفین به دست آمده‎اند از جمله ظروف مسی و مرمرین، شمشیر و ... گویای ارتباطات فرامنطقه‎ای و نشان از طبقه و شأن  بالای اجتماعی و اقتصادی این بانوی ملقب به خاتون است.» 

در پایان این مراسم از ناصر جلوی، اولین مدیر موزه شهرستان شوش با حضور مسئولان تجلیل شد و سپس بازدید از موزه و رونمایی از گور پیش از تاریخی چگاسفلی و افتتاح فاز نخست بهسازی و ساماندهی موزه شوش صورت گرفت.

موزه شوش در سال 1345 با چهار سالن جهت نمایش اشیاء به دست آمده از 160 سال کاوش در شوش افتتاح شد و ناصر جلوی مدیر آموزش وپرورش وقت به عنوان اولین مدیر موزه شوش منصوب شد. بعدها نیز دو سالن جانبی به موزه شوش افزوده شد.  
 


 

انتهای پیام/

کد خبر 1397111412

برچسب‌ها