روندهای بین المللی تاثیرگذار بر آینده صنعت گردشگری

ما در دنیای همیشه در حال تغییر زندگی می کنیم به همین دلیل صنعت گردشگری نیز باید به طور مداوم با این تحولات سازگار شود.

به گزارش میراث آریا به نقل از دفتر امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موسسه یورومانیتور در حاشیه نمایشگاه بازار جهانی سفر  2018(WTM)  که در لندن برگزار شد، نتایج مطالعات گسترده‌اش در خصوص روندهای تاثیرگذار بر آینده سفر را منتشر کرد تا به متخصصان صنعت گردشگری کمک کند تا تقاضا و انتظارات آینده را آسانتر پیش بینی کنند. خلاصه‌ای از محتوای این گزارش یه شرح ذیل است.

روندهای تاثیرگذار آفریقا و خاورمیانه

تجارب بی نظیر: منطقه خاورمیانه در مرکز نوآوری قرار دارد و تلاش می کند تا سفر را تا حد ممکن تسهیل کند، استفاده ازفناوری بیومتریک و تشخیص صورت در فرودگاه ها با شتاب روزافزون در حال افزایش است، فضاهایی که بعضاً به عنوان پر تنش‌ترین فضاهای گردشگری قلمداد می‌شوند. عملکرد بی عیب و نقص در مقاصد گردشگری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که این امر با استفاده از تکنولوژی‌هایی چون دوربین های تشخیص چهره در هتل ها، ثبت آنلاین ورود در هتل (check in) و دسترسی بدون کلید به اتاق‌ها، راه حل‌های جامع حمل و نقل، وسایر طرح های هوشمندسازی شهرها مانند سامانه‌های پرداخت هوشمند در حال گسترش است.

با توجه به اهمیت گردشگری برای بسیاری از اقتصادها و به رغم چالش های ژئوپلیتیک، کشورهای منطقه در جستجوی همکاری نزدیک تری هستند تا محصولات قابل ارائه گردشگری را متنوع سازند. مسافران خانوادگی و گروهی به دنبال  سفر تجربی و همچنین مسافران انفرادی به دنبال سلامت وتندرستی یا ماجراجویانه هستند گروه اصلی هدف هستند. این  امر منجر به سرمایه گذاری در پارک های موضوعی، اقامتگاه طبقه متوسط، و مسافرت هوایی کم هزینه شده است.

افزایش تجارت طبقه متوسط مردم: به طور تاریخی، قاره آفریقا میزبان مسافرین ثروتمند بوده است که این امر موجب تمرکز زیادی بر شبکه های پروازی بین قاره‌ای و اقامتگاه های گران قیمت  شده بود. امروزه، با تغییر در تقاضا و بهبود زیرساخت ها، افزایش قابل توجهی در پروازهای ارزان قیمت و تمایل روزافزونی به تنوع بخشی در سطح هتل ها بوجود آمده. به دلیل رشد طبقه متوسط، این روندها به طور فزاینده ای از سوی ساکنان قاره آفریقا تقویت می‌شود.

روندهای تاثیرگذار اروپا 

ساختارشکنی سفر مشتری: از بین بردن ساختارهایی که گردشگران را از جامعه محلی جدا می‌کند و سرگرم کردن آنها فراتر از روش‌های سنتی از اهمیت روز افزونی برخوردار است. در دنیایی که وفاداری به برندها شکننده است، در همه حضور داشتن و برقراری تعامل با مشتریان در همه مراحل سفر می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

زباله های پلاستیکی: اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص اثرات مخرب زباله های پلاستیکی و آغاز به کار طرح \"پاکسازی اقیانوس\" برای کاهش حجم زباله‌های بزرگ اقیانوس آرام، به میزان قابل توجهی آگاهی عمومی را در رابطه با اثرات مخرب پلاستیک افزایش داده است. در این راستا، تعداد زیادی ازشرکت های مسافرتی متعهد شده اند که استفاده از پلاستیک را کاهش دهند یا ممنوع کنند.

روندهای تاثیرگذار آسیا

لذت در دسترس نبودن: در حالی که بسیاری از مردم دیگر نمی توانند بدون اتصال به اینترنت زندگی کنند ، یک روند متضاد نیز شکل گرفته است که در برابر ذهنیت اتصال همیشگی به اینترنت مقاومت می کند. این روند جدید، بر عکس روند ترس از در دسترس نبودن (fear of missing out) نسبت به عواقب همیشه متصل به اینترنت بودن حساس است و در جستجوی روش‌هایی برای باز پس گرفتن کنترل زندگی از گوشی‌های هوشمند  و شرکتهای رصد کننده اطلاعات کاربران است.

محافظت از چین: مدرن سازی چین طی دهه های گذشته عمدتا با نادیده گرفتن حفظ منابع طبیعی کشور و یا میراث آن انجام شده است. با این وجود، چین با توجه به نقش رهبری در مذاکرات جهانی تغییر آب و هوا و به کارگیری نظارت بر محیط زیست در دستور کار خود، به سرعت در حال تغییر به یک رویکرد آگاهانه است. از طریق راه اندازی برنامه گردشگری \"همه برای یک\"، این کشور به حفاظت، تنوع فرهنگ ها و محیط طبیعی به عنوان جنبه های مهم گردشگری یکپارچه نگاه می کند.

روندهای تاثیرگذار آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی

کمرنگ شدن مرزهای صنعت: بسیاری از برندهای های مسافرتی در خصوص  محصولات و خدمات عالی‌ای که مشتریان فراتر از یک سفر انتظار دارند، دانشی نسبی دارند. در همین حال، تعداد رو به افزایشی از برندهای خرده فروشی در صنعت سفر وجود دارند که به دنبال افزایش راه های تماس و ارتباط با مشتریان هستند. از جمله نمودهای کمرنگ شدن مرزهای صنعت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که امروزه شرکت های خدمات مسافرتی، رستوران ها یا فروشگاه های خرده فروشی را افتتاح می کنند، در حالی که خرده فروشان، هتل های جدید تاسیس می‌کنند.

اقتصاد به اشتراک گذاری در حال صعود: اقتصاد به اشتراک‌گذاری، به این معنی که در آن مصرف کنندگان در حال نادیده گرقتن مالکیت هستند و به جای آن برای استفاده از کالا یا خدمات برای مدت زمان هزینه می‌کنند بسیار پر رونق شده است. به خصوص درحوزه حمل و نقل، نوآوری‌های زیادی در این زمینه صورت پذیرفته است (مانند به اشتراک گذاری دوچرخه) و حتی در آمریکای لاتین، اشتراک پرواز به عنوان یک مدل جایگزین برای حمل و نقل در شهرها، موجب به چالش کشیده شدن درک ما از حمل و نقل شهری شده است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1397120126

برچسب‌ها