پروژه پاکسازی و لکه گیری تخصصی نمای کوشک احمدشاهی مجموعه نیاوران انجام شد

در راستای اجرای پروژه مدیریت حفاظتی بنا و تزئینات وابسته به معماری موزه کوشک احمدشاهی این مجموعه، عملیات پاکسازی و لکه گیری تخصصی نمای آجری، پله ها و سطوح سنگی ازاره های این موزه از لایه های دوده و آلاینده ها انجام شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در این عملیات که با طرح و نظارت تخصصی بخش حفاظت و مرمت این مجموعه صورت گرفت، آلاینده ها با دقت میکرون و با استفاده از سوپر میکروجت با پراش بیکربنات منیزیم و کلسیم با تنظیم فشار 0.5 تا 1.5 PS بر روی سطوح سنگی و فشار 0.5 تا 1 PS بر روی نمای آجری بنا انجام شد.

در بحث حفاظت و مرمت بناهای تاریخی و تزئینات وابسته به معماری، استفاده از این روش جهت پاکسازی لایه های دوده و آلاینده، آثار رنگ و گرافیتی و همچنین یادگاری نویسی ها بر روی بناهای تاریخی، به دلیل ظرافت و حساسیت میکرونی غیرتخریبی برای سطوح اصلی و همچنین استفاده از مواد پراش کروی شکل با ساختار غیرپایه اسیدی و غیرتخریبی برای محیط زیست، جایگزین علمی مناسبی برای روش تخریبی واتر جت و سند بلاست است.

 

همچنین در ادامه این پروژه، پله ها و سطوح سنگی ازاره های ضلع شمالی کاخ اختصاصی نیاوران نیز پاکسازی و لکه گیری تخصصی شد.

موزه کوشک احمدشاهی مجموعه نیاوران به منظور اجرای پروژه حفاظت و مرمت بنا، تزئینات و آثار در حال حاضر تعطیل بوده و به زودی بازگشایی می شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1397121114

برچسب‌ها