شماره سوم و چهارم فصلنامه احیای بناها و بافت‌های تاریخی منتشر شد

شماره سوم و چهارم فصلنامه تخصصی احیای بناها و بافت‌های تاریخی به صاحب امتیازی صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی منتشر شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره برداری از اماکن و بناهای فرهنگی تاریخی، شماره سوم و چهارم  فصل‌نامه تخصصی احیاء بناها و بافت‌های تاریخی به صاحب امتیازی صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی و مدیر مسئولی پرهام جانفشان عراقی منتشر شد.

سردبیر این فصلنامه علی مختاری‌طالقانی و شورای سیاست‌گذاری آن متشکل از دکتر علی‌اصغر مونسان، سید محمد بهشتی، علی عبدالعلی‌زاده، دکترحسین عبده‌تبریزی، دکتر پرویز پیران، دکتر نصرت‌الله تاجیک و دکتر سعید اسلامی بیدگلی است.

 این شماره از فصل نامه احیاء بناها و بافت‌های تاریخی با سخن مدیرمسئول و سردبیر آغاز شده و در ادامه در بخش‌های مختلف مقالات و یادداشت‌ها، گفت‌و‌گو، گزارش، معرفی کتاب، از نگاه دیگر، خبرنامه و چکیده انگلیسی ادامه یافته است.

مقالات و یادداشت‌های مندرج در این شماره شامل: «مرمت و معماری: از نو اندیشی های پریروز چگونه به فردای مرمت معماری توانیم رفت؟ » نوشته محمد منصور فلامکی، «گردشگری پویا و پایدارسازی حفظ و استفاده از بناهای ارزشمند » نوشته پرویز پیران، «نقش موثر اصالت در شناخت و ارزش دهی به فرآیند مرمت و احیاء » نوشته محمدحسن طالبیان، «فرهنگ احیاء - احیاء فرهنگ» نوشته محمدرضا حائری، «بررسی تحلیلی روند تکاملی اسناد و قوانین بین المللی مرتبط با حفاظت از آثار تاریخی(بخش دوم) » نوشته رضا فیضی، «خلاقیت در باغ‌شهر صفوی » نوشته اسفندیار حیدری پور، «تغییر کاربری در احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی » نوشته وحید حائری و سودابه قاسمی، «تبیین لزوم احیاء ارزش‌های خاص بناها مبتنی بر چگونگی به کارگیری جلوه‌های طبیعت در خانه‌های قاجاری شیراز» نوشته الهام دهقانی، «طرح نظریه سازمان حسی شهر و تأملات فلسفی در مورد احیاء بافت‌ها و بناهای تاریخی» نوشته سید صالح موسوی‌خلخالی، «کاروانسرای زین‌الدین احیاء بنایی برای رسیدن به شهرت جهانی» نوشته مریم سید حمزء و بهمن سلطان‌احمدی، «گفتاری در باب استفاده مجدد و سازگار از بنای تاریخی یا قبول واقعیت تخریب آن: دیدگاه های برگرفته از بررسی میدانی» نگارش پیتر ای بولن و پیتر ای دیلاو ترجمه سپیده علی نژاد، «بازگشت به مدرسه:مدرسه هتل داری لیل» نگارش الینور بیومونت ترجمه هلیا شاهمیری و «از سرا تا احیاء: تأملی بر سیاست‌ها و راهبردهای اقتصاد گردشگری» نوشته جابر نوروزی.

در بخش گفت‌وگو ها نیز «ساختار و سیاست‌های احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در چشم انداز و آینده میراث فرهنگی» و «میراث فرهنگی، گذار از ادغام تا به امروز، چیستی مفاهیم از منظر ملی تا جهانی» در گفت‌وگوهایی با دکتر علی عبدالعلی‌زاده ودکتر رسول وطن‌دوست بررسی شده است. همچنین در گفت‌وگوهای جداگانه‌ایی دکتر فرهاد تهرانی به بررسی «بازخوانی تجارب و درس آموزی از فرآیندها و ساز و کارهای فنی و اجرایی حفاظت، مرمت و احیاء »، مهندس بیژن شافعی به تبیین «معماری دوران تحول احیاء و بهره برداری، حلقه مفقوده توسعه و فرهنگ» و دکتر کاوه حاج علی‌اکبری، به «جایگاه احیاء در برنامه ریزی شهری و توسعه محله ای، از حاشیه تا متن» پرداخته‌اند.

خوانندگان فصلنامه احیاء بناها و بافت‌های تاریخی می‌توانند گزارش «نشست تخصصی احیاء بناهای تاریخی؛ فرصت ها و چالش های پیشرو در ایران»، « نخستین جشنواره ملی عکس بناهای تاریخی ایران؛ احیاء»، «خانه موزه شهید سید حسن مدرس»، «خانه گفتمان شهر گرگان»، «معرفی عرصه‌های نیازمند حفاظت، مرمت و احیاء؛ خانه ترابی رشت» و «نگاهی بر خانه‌های تاریخی قزوین» را نیز در این شماره مطالعه کنند.

از دیگر مطالب مندرج در این شماره معرفی کتاب‌های «احیاء بافت قدیم شهر ها »، «گزارش مرمت بناهای تاریخی ایران»، «استفاده مجدد سازگار:افزایش عمر ساختمان ها» و همچنین «مداخلات و استفاده مجدد سازگار» است.

در بخش «از نگاهی دیگر» سعی شده است تا از زوایای متفاوتی به مضمون بناها و بافت‌های تاریخی نگریسته شود. دیدی متفاوت از دیگر مطالب معمول در قالب‌های متنوع مقاله، یادداشت، گفت‌وگو و ....؛ با روایت شهر تاریخی از زبان نگار جاویدان هنر، استاد محمود فرشچیان، معرفی استاد هنر آجرکاری و آجرتراشی، استاد محمد مولی زاده، معرفی استاد هنر گچ بری، مریم شکیبا و تاریخ شهر در یک بنا؛ گالری دوبوآی پاریس، کهن الگوی مراکز خرید مدرن پرداخته شده است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به تارنمای نشریه به نشانی www.ehyajournal.ir مراجعه نمایید. همچنین علاقه‌مندان برای تهیه آخرین شمارگان فصلنامه احیاء بناها و بافت‌های تاریخی می‌توانند با شماره‌های 33992017 - 33930049 - 021 داخلی 217 تماس حاصل فرمایند.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1397121229

برچسب‌ها