ثبت مراسم «چشمه باشی» یا «نو اوستی» در فهرست میراث ناملموس آثار ملی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت مراسم آیینی «چشمه باشی» یا «نو اوستی» در فهرست میراث ناملموس آثار ملی خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، نادر فلاحی اظهار کرد: مراسم آیینی «چشمه باشی» یا «نو اوستی» که در منطقه بولاغلار نیر برگزار می شود، در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به ثبت رسید.

او گفت: این مراسم آیینی که با نام‌های سو باشی یا چهارشنبه سویی نیز معروف است شامل مراسماتی همچون قیچی کردن آب، پریدن از روی آتش و آب و جارو کرد آب می باشد که در روز چهارشنبه آخر سال انجام می‌گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: همچنین پر کردن کوزه‌های تازه و شکستن کوزه‌های کهنه از جمله دیگر مراسماتی است که در کنار این آیین قدیمی و در میان مردم محلی مرسوم است.

فلاحی ادامه داد: منطقه بولاغلار یک منطقه نمونه گردشگری است که هر ساله این مراسم طبق آیینی قدیمی با حضور مردم محلی در این مکان برگزار می‌شود.

او اضافه کرد: همچنین اشعار و تک‌بیتی‌هایی نیز در این مراسم در میان مردم محلی خوانده می‌شود که مضمون غالب آنها دعای خیر برای آغاز سال است.

انتهای پیام/

کد خبر 1397122728

برچسب‌ها