هفت سین؛ تلفیق آب و آینه، باغ و موسیقی

همزمان با فرا رسیدن نوروز 1398، سفره هفت سین زیر آب با نقش آینه کاری و با نگاه تلفیقی آب و آینه، باغ و موسیقی در آبنمای محوطه مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران چیده می شود.

 به گزارش میراث آریا به نقل ازروابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، سفره هفت سین زیر آب با طرح واحد حفاظت و مرمت و با هدف معرفی بخشی از تزئینات زیبای آینه کاری کاخ صاحبقرانیه با نگاه تلفیقی آب، آینه، باغ و موسیقی در آستانه نوروز 1398، در آبنمای محوطه ضلع جنوبی کوشک احمدشاهی اجرا می شود.

 سفره آینه کاری هفت سین این آبنما برگرفته از نقش آینه کاری مرکزی سقف تالار آینه کاخ صاحبقرانیه است که توسط حمید مهدیزاده فرزند زنده یاد استاد اسرافیل مهدیزاده، هنرمند آینه کار عمارت های صاحبقرانیه و نیاوران اجرا می شود. نقش این سفره تلفیق طرح های هندسی با گچبری اسلیمی در لچک و نقوش هندسی و شکل بندی اسلیمی در قسمت مرکزی آن است و بخش های مختلف این هفت سین در سفالینه های لعابدار در زیر آب قرار می گیرد.

 

تکنوازی موسیقی ضربی که بخشی از ترکیب بندی این سفره است، در ایام نوروز توسط یکی از هنرمندان جوان کشور به صورت زنده اجرا می شود.

 حمید مهدیزاده رشته معماری سنتی از جمله آینه کاری و گچبری را از سال 1374 خورشیدی در محضر استادان صاحب سبک و صاحب نامی چون پدرش زنده یاد اسرافیل مهدیزاده، استاد علی اصغر بهرامی و استاد اصغر شعرباف فرا گرفت. فعالیت های کاری او در تهران شامل مرمت کاخ گلستان، امام زاده زید (ع)، خانه تاریخی امام جمعه تهران، عمارت باغ فردوس (خانه سینمای ایران)، هتل بین المللی اسپیناس پالاس و بسیاری از مساجد و منازل شخصی در این شهر است.

هنرنمایی در کشور امارات متحده عربی، حرم امام موسی کاظم (ع) در کشور عراق، ابداع معرق آینه در بارگاه ملکوتی خانم فاطمه صغری (س) شهر باکو و همچنین اجرای مقرنس، یزدی بندی، رسمی بندی، کشته بری و آهک بری در شهر شاماخی کشور آذربایجان از دیگر فعالیت های این هنرمند آینه کار است.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1397122814

برچسب‌ها