معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه با بیان اینکه تمامی فعالیت های حوزه میراث فرهنگی در جهت توسعه کشور است تصریح کرد: توجه به موضوع کارآفرینی و آینده پژوهشی در معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، در حالی صورت می گیرد که امروز کشور بیش از هر زمان از این جهت آسیب می بیند که به آینده ای که زمینه ساز آن تجارب گذشته بوده کمتر توجه کرده است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا قلی نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه، این مطلب را در دیدار نوروزی ریاست پژوهشگاه با کارکنان بیان کرد و گفت: از بیش از صد سال پیش که موضوع حفاظت از میراث فرهنگی در اسناد دولتی و قانونی مطرح شده این نوع از حفاظت که تکیه برپژوهش دارد فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده است.

وی با بیان این مطلب که تغییر و تحولات زیادی را در عرصه نظر و آورد گاه عمل در این حوزه شاهد بوده ایم افزود: این تغییرات هیچ یک، ما را از این مسیر خارج نکرده که امر پژوهش در میراث فرهنگی موضوعی جدی است.

قلی نژاد با اشاره به اینکه همواره کارشناسان این حوزه اهمیت میراث فرهنگی و نقش آن در جریان سازی توسعه و اهمیت محوری آن در تحقق توسعه پایدار را متذکر شده اند تصریح کرد :شاید به دلیل عدم وجود سازمان حقوقی و اداری موضوع میراث فرهنگی آنگونه که باید معرفی نشده و به عنوان امری تزینی تلقی گشته ، در صورتیکه کارهایی در این حوزه صورت می گیرد هدف اش توسعه کشور است.

او در ادامه با بیان برخی از فعالیت های معاونت فناوری و کاربردی سازی که سال گذشته بنا به مصوبه هیأت امنای پژوهشگاه کار خود را آغاز کرده تصریح کرد : نفس اینکه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ،  این موضوع را در سازمان حقوقی خودش قرار داده یک گام به جلو است.

معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه افزود : از این جهت که شعار و ادعای بجایی که همواره داشته ایم مبنی بر اینکه فعالیت های صورت گرفته در حوزه میراث فرهنگی برای جا گرفتن در قفسه کتابخانه ها و یا برای به رخ کشیدن تاریخ  گذشته نیست بلکه زمینه ساز پیشرفت کشور است در این صورت محقق می شود.

وی با بیان این نکته که این معاونت در سه حوه توسعه ،رشد و حمایت از فناوری و خلاقیت در زمینه های مختلف میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی متکی بر هنرهای ملی-سنتی فعالیت می کند افزود :توجه به موضوع کارآفرینی و آینده پژوهشی در حالی صورت می گیرد که امروز کشور ما بیش از هر وقتی از این جهت آسیب می بیند که به آینده ای که زمینه ساز آن تجارب گذشته بوده کمتر توجه کرده است.

قلی نژاد اظهار داشت : بر اساس مصوبه هیأت رییسه قرار شد در سه سال آینده حداقل 30درصد فعالیت های پژوهشی در پژوهشگاه در زمینه پژوهش های فناورانه و خلاقانه شکل گیرد و  پژوهشگرانی که در این عرصه فعالیت می کنند از امتیاز های بیشتری برخوردار باشند.

او گفت : فعالیت های پژوهشی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، از طریق دو معاونت صورت می گیرد ؛معاونت پژوهشی که پژوهش های متعارف را برنامه ریزی می کند و معاونت فناوری که تلاش می کند فعالیت های فناورانه و خلاقانه را هدایت و پشتیبانی کند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری کرسی های ترویجی در ذیل کمیسیون فرهنگی پژوهشگاه ، شکل دهی این جلسات را از این جهت مهم ارزیابی کرد که بخش های علمی و پژوهشی کشور در جریان فعالیت های پژوهشی صورت گرفته دراین مرکز قرار می گیرند و پژوهشگاه می تواندخدمات بیشتری را به جامعه علمی و پژوهشی کشور ارایه کند.

او خاطرنشان ساخت: با توجه ریاست پژوهشگاه به توسعه کیفی پژوهش در این نهاد، علی رغم مشکلات موجود نه تنها این فعالیت ها با وقفه مواجه نخواهند بود بلکه روند مناسب تری را به خود خواهد گرفت.

معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه گفت : خوشبختانه امر پژوهش در میراث فرهنگی دستخوش مشکلاتی نظیر تغییر مدیریت ها ، راهبرد ها و استراتژی ها که بخش های فنی کشور معمولا با آنها درگیراند نیست و با وجود تغییرات مدیریتی جریان های پژوهش در زمان های مختلف همواره استمرار داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 139801192

برچسب‌ها