هفشجان یکی از خاستگاه های کهن سنگ تراشی در ایران است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: هفشجان در چهارمحال و بختیاری یکی از خاستگاه های کهن سنگ تراشی در ایران به شمار می رود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، مهرداد جوادی در بازدید و سرکشی از بازارچه سنگ تراشان هفشجان از توابع شهرستان شهرکرد تأکید کرد: این حرفه از مهمترین و زیباترین رشته های صنایع دستی محسوب می شود.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برای حمایت از هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی برنامه هایی را تعریف و اجرایی می کند.

جوادی تصریح کرد: تقویت هنرمندان صنایع و بازاریابی برای ارائه تولیدات آنان در بازارهای داخلی و خارجی می تواند در رونق این هنرصنعت ها مؤثر باشد.

وی بیان داشت: معرفی انواع صنایع دستی تولیدی در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری و به ویژه سنگ تراشی هفشجان باید با اولویت انجام شود.

افزوده می شود، سنگ تراشی هفشجان 700 سال قدمت دارد.

خانواده باقری ها از مشهورترین سنگ تراشان هفشجان هستند و سابقه ۷۰۰ ساله فعالیت در این زمینه دارند.

یکی از آیین های موجود در فرهنگ مردمان بخصوص بختیاری ها، قرار دادن شیرسنگی (بردشیر) بر مزار چهره های ماندگار، سرشناس بزرگ و بنام ایل بود.

بردشیر (شیرسنگی) نماد شجاعت، دلاوری، میدان داری و صفات و ویژگی های برجسته ای چون هنرمندی در شکار، تیراندازی، جنگ و سوارکاری فردی است.

شیرسنگی اسلامی در مناطق چهارمحال و بختیاری و خوزستان و اطراف دیده می شود و هفشجان مهمترین مرکز ساخت شیرسنگی از ابتدا تاکنون بوده و غالب استفاده برای افراد شجاع چهارمحالی و نیز مردم ایل بختیاری است که در گویش بختیاری به این مجسمه ها بردشیر نیز می گویند.

قدیمی ترین شیرِ سنگی موجود در چهارمحال و بختیاری، شیر عبدالحمید بن ابراهیم هفشجانی، ۱۰۱۳ هجری قمری (۴۳۵ سال پیش) مربوط به دوره صفویه است و به طور یقین نمونه های کهن تر اسلامی در این خاستگاه وجود داشته اند.

همچنین شیر سنگی امامزاده احمد اصفهان متعلق به شاه اسماعیل صفوی از مصادیق ابتدایی شیرسنگی صفوی است.

برای به دست آوردن و خرید شیرهای سنگی در قالب های مختلف و سایر احجام سنگی می توان به بازار سنگ تراشان هفشجان واقع در خیابان شهید چمران (محله سنگ تراش ها) مراجعه کرد.

هفشجان در 8 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398012113

برچسب‌ها