مروری بر اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی در نوروز98

برنامه ها و اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای استقبال از نوروز و ایجاد فضایی شاد و بانشاط برای گردشگران در سراسر کشور از چند ماه قبل آغاز شد و در اسفند ماه به اوج رسید. 

هرچند نوروز98 با حوادث تلخ و ناگواری در برخی استان‌ها همراه بود اما همراهی و همدلی دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و مردم در کاهش آلام ناشی از این بلای طبیعی تاثیر بسزایی داشت.

برنامه ریزی‌های اداره کل میراث فرهنگی در استان‌ها هم از عوارض سیل در امان نماند اما مدیران کل استان‌ها تلاش کردند در حد امکان با برگزاری مراسم‌ شاد، آیینی و نشاط آور، فضایی به یاد ماندنی را برای گردشگران نوروزی فراهم کنند.

برپایی نوروزگاه‌ها در تمام استان‌ها امسال هم به عنوان یکی از برنامه های اصلی مورد توجه بود، معرفی آیین و رسوم مردم مناطق مختلف به همراه عرضه سوغات و غذاهای محلی در 1520 نوروزگاه در نوروز 98 هم با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه شد.

معرفی و عرضه صنایع دستی از آن موضوعاتی است که پیش از ایام نوروز برای آن برنامه ریزی می شود، برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی در سرتاسر کشور که به گفته معاون صنایع دستی بزرگترین رویداد خرده فروشی جهان محسوب می شود، علاوه بر فراهم آوردن زمینه تهیه سوغات و هدیه برای گردشگران، رونق اقتصادی برای هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی را به دنبال دارد.

هرسال پس از پایان تعطیلات نوروز و با اعلام رقم فروش صنایع دستی در این ایام، همه کارشناسان و صاحبنظران بر این موضوع صحه می‌گذارند که بهار صنایع‌دستی با بهار طبیعت گره می‌خورد و فعالان این عرصه سال خود را با رونق و روزی فراوان آغاز می کنند.

راه اندازی سامانه ملی سفر برای ثبت شکایت مسافران از مراکز اقامتی و دستگاه های خدمت رسان عضو  به صورت تلفنی و اپلیکیشن و برپایی مراکز اطلاع رسانی سفرهای نوروزی در تمام مبادی ورودی و خروجی شهرهای کشور از دیگر اقداماتی بود که در نوروز 98 اجرایی شد.

کاهش تلفات جاده‌ای و تصادفات در ایام نوروز در بسیاری از جلسات ستاد به عنوان یکی از موضوعات اصلی مورد بحث و تبادل نظر قرار می گرفت و تمام دستگاه‌ها برای همراهی و همکاری در این حوزه اعلام آمادگی کردند، برپایی 1503 سیاه چادر و المانهای زندگی عشایری به ویژه در 30 کیلومتری شهرها که به گفته پلیس راهور بیشترین آمار تصادفات را داشت، از اقدامات ستاد با هدف کاهش تصادفات بود که در نوروز 98 انجام شد.

اعزام اکیپهای نظارتی به تمام استانها و همچنین استقرار ناظر در ستادهای اجرائی استانها در ایام نوروز و اعزام معاونان  سازمان به عنوان نظران عالی در استانها در نوروز 98 هم همانند سالهای پیشین در دستور کار قرار گرفت.

دریافت شکایات مسافران و ارائه اطلاعات سفر از طریق سامانه 09629 ، انعکاس مشکلات به سازمان های متولی تا حصول نتیجه و اعلام به مسافر و جلب رضایت گردشگران در کوتاهترین زمان ممکن از اقداماتی بود که پیش از ایام نوروز بارها از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی مورد تاکید قرار گرفت و در نوروز98 به بهترین شکل ممکن اجرایی شد.

در نوروز 98، ناظران عالی ستاد مرکزی در دو مرحله نیمه اول و نیمه دوم تعطیلات  به 31 استان کشور اعزام شدند و روند ارائه خدمات به مسافران نوروزی در تمام شهرها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند.

اما در این میان نباید از اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مورد استان های سیل زده غافل شد، اعزام ناظران ویژه ستاد مرکزی به استان‌های سیل زده برای بررسی وضعیت مسافرین در قالب اکیپ های جداگانه یک از این اقدامات بود.

بررسی وضعیت آثار تاریخی و اجرای اقدامات پیشگیرانه برای حفاظت و نگهداری از مواریث فرهنگی کشورمان در استان‌های سیل زده با حضور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، معاون گردشگری، معاون میراث‌فرهنگی و مدیران کل استان‌ها که تمام ایام نوروز را در حالت آماده باش بودند در دستور کار قرار گرفت، برگزاری جلسه ویدیو کنفرانس در چندین مرحله با حضور مدیران دستگاههای اجرایی عضو ستاد و حضور مجازی مدیران کل استانهای درگیر سیل برای رسیدگی فوری به مشکلات سیل زدگان و در اختیار گذاشتن امکانات اداره کل میراث‌فرهنگی استان‌ها به هموطنان هم از دیگر اقدامات سازمان در این واقعه بود.

با همراهی بخش خصوصی بخشنامه ویژه‌ای به استانهای سیل زده ، مبنی بر کنسلی تمام رزرو هتلها و تورها و اجرای قانون فورس ماژور ( آیین نامه کنسلی در شرایط خاص ) در این استانها ارسال شد، که براین اساس تمام هتلها و شرکتهای گردشگری موظف شدند تمام مبالغ مسافران و گردشگران در این استانها را برگردانند.

در آخرین مرحله هم معاونان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عنوان نمایندگان ویژه به استانهای سیل زده اعزام شدند تا وضعیت اسکان اضطراری را مورد بررسی قرار دهند، حضور در بین مسافران این استانها برای بررسی میدانی و رسیدگی به وضعیت گردشگران از دیگر ماموریت‌های این نمایندگان ویژه بود.

با تمام مشکلاتی که به دنبال وضعیت آب و هوایی و سیل در نوروز 98 به وجود آمد، می توان به چند ویژگی و تمایز نوروز امسال اشاره کرد.

یکی از وجوه بارز نوروز 98 توزیع متوازن سفر به نقاط مختلف کشور است که در این زمینه پورتال جامع گردشگری کشور به آدرس visitiran.ir با اطلاعاتی کامل تر در دسترس مسافران قرار گرفت و با استقبال گردشگران داخلی و خارجی مواجه شد.

کمبود زیرساخت، پیش‌تر یکی از مشکلات جدی در بخش گردشگری بود، اما در حال حاضر 2200 پروژه گردشگری در سراسر کشور در حال اجراست. این در حالی است که توسعه بومگردی‌ها و استقبال از اقامت در این مراکز در چند سال اخیر باعث رشد چشمگیر آنها شده است، در نوروز 98 هم اقامتگاه‌های بومگردی، گردشگران بسیاری را به سوت خود جلب کردند و در ایام پیک سفر کشور، هیچ مشکلی در حوزه اقامت وجود نداشت.

توزیع سفر در همه مناطق کشور که یکی از اهداف سازمان میراث فرهنگی در اجرای برنامه‌ها و اقدامات حوزه گردشگری است، در نوروز98 با راه‌اندازی قطار گردشگری غرب کشور دنبال شد، این قطار 19 ایستگاه دارد و با استقبال بسیار زیادی از سوی گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده است.

شرایط اقتصادی کشورمان امروز بر همگان روشن است، می توان گقت افزایش و نوسان قیمت در تمام بخش‌ها وجود دارد اما با همکاری و همراهی خوب جامعه هتلداران و پیگیری رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، در نوروز 98 هیچ افزایش قیمتی در حوزه گردشگری اتفاق نیفتاد و شماره 09629 برای آرامش خاطر گردشگران و گزارش تخلف در این بخش اعلام شد.

در تثبیت قیمت ها و هر جا مردم با تخلفی در این بخش برخورد کردند می توانند به ادارات کل میراث فرهنگی استانها مراجعه کنند و یا  با سامانه 09629 تماس بگیرند. 
بنا بر اعلام آمار مراکز اقامتی در کل کشور از 29 اسفند 97 تا 16 فروردین 98، تعداد 77 میلیون و 120هزار اقامت شب در کل کشور ثبت شده است که اگر برای هر فرد به طور میانگین 4 شب اقامت را در نظر بگیریم، می توان گفت 20 میلیون نفر در ایام نوروز سفر کرده‌اند.

این آمار نشان می دهد به رغم مشکلات اقتصادی و وضعیت آب و هوایی، مردم سفر را در سبد خانوار خود جای داده‌اند.

نقطه پایان برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی در نوروز 98 حضور دکتر مونسان در نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان بود.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  در آیین گشایش نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان در منطقه مرزی باجگیران ابتدای سخنانش ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان حوادث طبیعی اخیر کشورمان و نیز سیل زدگان کشورهای همسایه، هم آوایی دستگاه ها مختلف، تلاش نیروهای مسلح و بسیج نیروهای مردمی را بی نظیر توصیف کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، که به نمایندگی از کشورمان در این مراسم شرکت کرد افزود: لازم می‌دانم مراتب تقدیر و تشکر دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران را از قربان‌قلی بردی محمدوف رئیس جمهور و دولت و ملت کشور دوست و همسایه، جمهوری ترکمنستان، برای برگزاری این مراسم ابراز کنم .
مونسان ادامه داد: در طول تاریخ رخدادهای فراوانی روی داده است. اما فرهنگ ملت ها فراتر از مرزها بشارت دهنده صلح و دوستی بوده است. نوروز پیام آور مودت و نوع‌دوستی، امید به آینده بهتر و تلاش برای شکوفایی است.

معاون رییس جمهوری یاد آور شد: سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) نوروز را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و ۲۱ مارس نیز در تقویم سازمان ملل متحد با عنوان روز جهانی نوروز نامگذاری شد تا که امروز بیش از ۳۰۰ میلیون نفر با ملیت‌های گوناگون و در قالب حدود ۳۰ کشور، نوروز، این جشن نوزایی طبیعت را جشن بگیرند.
او خاطر نشان کرد: برگزیدن نخستین روز از اعتدال بهاری به عنوان آغاز سال نو و بر پایه‌ای از سنت‌های دیرینه، برکت زمین را یادآوری می‌کند و آن را که نشانه‌ای بارز از قدرت پروردگار است، می‌ستاید.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در خصوص جشن مشترک ایران و ترکمنستان گفت: ما امروز در مرز مشترکمان گرد هم آمده‌ایم تا بگوییم مرز مشترک ما فرهنگ ماست. این مرز مشترک چیزی بر روی خاک نیست. این مرز مشترک، فرهنگ، تمدن و میراثی هزاران ساله است که قلب‌های ما را به هم و جان‌های ما را در هر جای این جغرافیای فرهنگی، از ایران تا هند و از ترکمنستان تا آلبانی، به هم پیوند می‌زند.

مونسان در پایان ضمن تقدیر و سپاس مجدد از دولت جمهوری ترکمنستان و ابراز خشنودی از اهتمام ویژه دولت‌های ایران و ترکمنستان در بسط و توسعه روابط دوجانبه و تبادل هیئت‌های فرهنگی دو کشور، از میهمانان که با حضورشان در این نوروزگاه مشترک، پیام آور صلح و دوستی و نوزایی نوروز در حافظه‌ تاریخی و فرهنگی مردمان این دو کشور و سرزمین‌های حوزه نوروز خواهند شد، تقدیر و تشکر و ابراز امیدواری کرد تمهیداتی اتخاذ شود تا با گسترش فرهنگ همجواری و توسعه گردشگری میان کشورهای برخوردار از فرهنگ و آئین نوروز، هرچه بیشتر به شناخت و معرفتی دست یابیم که نیاکان ما پایه‌گذار آن بودند.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1398012121

برچسب‌ها