بررسی های باستان شناختی آباده در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی

مطالعات و بررسی های باستان شناختی آباده که در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی صورت گرفت به شناسایی آثارمتعددی از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی در این شهرستان منجر شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،علیرضا ابوالاحرار سرپرست هیات باستان شناسی امروز«دوشنبه» با اعلام این خبر گفت:شهرستان آباده واقع در شمال استان فارس با هدف کشف و شناسایی محوطه های باستانی و مطالعه چشم انداز فرهنگی و در راستای  تکمیل نقشه باستان شناسی کشور مورد بررسی و شناسایی باستان شناسی قرار گرفت .

او با بیان اینکه هیات بررسی باستان شناسی شهرستان آباده با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کار خود را آغاز کرد افزود:شهرستان آباده از نظر جغرافیای سیاسی شامل بخش مرکزی و دهستان های بهمن،خسرو وشیرین،ایزدخواست،بیدک و سورمق است.

این باستان شناس اظهار داشت:آباده دارای تنوع منحصر بفردی از لحاظ آب و هوایی ، جغرافیایی و چشم انداز طبیعی است.

وی تصریح کرد:با توجه به قرارگرفتن قسمتهایی از این شهرستان در دامنه ارتفاعات دنا و وجود چشمه سارهای فراوان در این منطقه که سرچشمه رود کر ،یکی از مهمترین رودخانه های فارس را تشکیل می دهد، قابلیت های فراوانی برای استقرار در دوره های مختلف فرهنگی ایجاد کرده است.

او خاطرنشان کرد:از سوی دیگر این منطقه در بخش شرقی به علت قرار گرفتن در مجاورت کویر مرکزی ایران از سبک و شرایط استقراری مناطق حاشیه کویر تاثیر گرفته است.

سرپرست هیات باستان شناسی گفت:علاوه بر این قرار گرفتن شهرستان آباده در مسیر ارتباطی شمال به جنوب کشور و وجود کاروانسراهای متعدد در این مسیر بیانگر اهمیت این شهرستان درزمینه تجارت و داد و ستد در ادوار مختلف تاریخی و اسلامی است.

ابوالاحرار گفت:در این بررسی پیمایشی علاوه بر شناسایی مجدد برخی از آثار فرهنگی و استقرارگاه ها و تعیین دقیق موقعیت مکانی و مختصات جغرافیایی آنها ،آثار متعدد جدیدی از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی نیز شناسایی شد.

او تصریح کرد: در مجموع تعداد 98 اثر در این پژوهش مورد شناسایی قرار گرفت که از این میان می توان به محوطه های رو باز و پناهگاه سنگی متعلق به دوره پارینه سنگی میانه ،استقرارگاه های پیش از تاریخ، تپه و محوطه های دوره هخامنشی ،استودان و تدفینهای سنگ لاشه دوره اشکانی و ساسانی،  محوطه ،قلعه و تپه های دوره ساسانی و اسلامی، کاروانسرا های دوره اسلامی ،بافت تاریخی و خانه های دوره قاجار اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398012618

برچسب‌ها