اعطای نشان جغرافیایی بین المللی به 7 اثر صنایع‌دستی ایران

مراسم اعطای نشان جغرافیایی بین المللی به 7 اثر صنایع‌دستی با حضور مشاور خارجی دفتر وایپو(سازمان جهانی مالکیت معنوی)، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی و رئیس مرکز مالکیت معنوی ایران برگزار شد. 

پویا محمودیان معاون صنایع دستی در مراسم اعطای نشان جغرافیایی به 7 رشته صنایع‌دستی که امروز یکشنبه 8 اردیبهشت 98 برگزار شد، گفت: در حوزه صنایع دستی ایران به عنوان سومین کشور تولیدکننده از نظر تنوع در دنیا شناخته می‌شود، همچنین ایران اولین کشور جهان از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی است، ما با 8 شهر و 2 روستای ثبت جهانی شده بر سکوی اول دنیا در این حوزه ایستاده‌ایم.

او تصریح کرد: 31 استان ما با ظرفیت های بسیار زیاد در حوزه صنایع دستی در پهنه وسیع ایران با پراکندگی محصولات در این عرصه در دنیا می‌درخشند، با توجه به این حجم از آثار صنایع‌دستی ما برای دریافت نشان ملی، نشان ملی جغرافیایی و نشان بین المللی جغرافیایی تلاش کردیم.

محمودیان افزود: 40 پرونده در حوزه صنایع دستی موفق به اخذ نشان ملی شده اند و 21 پرونده در دست بررسی است، همچنین  7 رشته مینای اصفهان، ورنی مغان، آبگینه تهران، گلیم هرسین، منبت آباده، زیلوی میبد و نازک کاری چوب سنندج در حوزه بین المللی موفق به اخذ نشان جفرافیایی شدند.

معاون صنایع دستی اضافه کرد: بسیاری از شهرهایی که نامشان در لیست نشان جغرافیایی بین المللی دیده می شود، موفق شدند نام شهر جهانی را هم از آن خود کنند، آباده شهر جهانی میبد، اصفهان شهر جهانی صنایع دستی و سیرجان شهر جهانی گلیم شیرکی پیچ از طرفی به عنوان شهر جهانی شناخته می شوند و از طرفی نشان جغرافیایی را هم به خود اختصاص داده‌اند که این مهم نشان از ظرفیت بی پایان صنایع دستی دارد.

او یادآور شد: ما در این حوزه هنور ابتدای کار هستیم چراکه اخذ نشان جغرافیایی هنوز برای ما ارزش افزوده ایجاد نکرده است، باید از این ظرفیت در مسیر تجاری سازی صنایع دستی و ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم، برای ارتقای کیفیت رشته هایی که موفق به اخذ این نشان  شدند نهادینه سازی کیفیت در دستور کار ما قرار گرفته است تا این تولیدات بتوانند در بازارهای بین المللی به رقابت بپردازند.

محمودیان تصریح کرد: صنایع دستی با داشتن میراث اعصار تاثیر زیادی در جذب تمایلات گردشگران دارد، متاسفانه ما هنوز نتوانستیم از مزیت اخذ نشان جغرافیایی در روستاها و شهرها استفاده کنیم، نشان جغرافیایی یک داشته معنوی است و می تواند نقش عمیقی درتوسعه پایدار داشته باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: ما باید با داشتن نشان جغرافیایی به مارکت های جدید فکر کنیم و در حوزه بازاریابی برندیگ ظرفیت سازی کنیم.
او یادآور شد: معاونت صنایع دستی از همکاری با وایپو برای ارتقای حوزه صنایع دستی که باعث غرور ایران است، استقبال می‌کنیم.

محمدحسن کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی کشور در این مراسم گفت: ما به لحاظ شرایط اقلیمی و پیشینیه فرهنگی و تاریخی دارای محصولات متنوع در حوزه فرش، صنایع دستی و گونه های کشاورزی هستیم که کیفیت و شرایط آنها وابسته به قلمرو تولید است.

کیانی افزود: صنایع دستی نشان دهنده ذوق و هنر مردم ایران است و خوشبختانه مرکز مالکیت معنوی این شرایط را فراهم کرده که این آثار به نام ایران ثبت و بستر مناسب حقوقی برای حمایت حقوقی از این آثار فراهم شود.

او ادامه داد: تاکنون140نشان جغرافیایی از کشور ما به ثبت رسیده که بیشتر آنها مربوط به حوزه صنایع دستی است، در حال حاضر تنها 29 کشور عضو موافقت نامه لیسبون هستند و با توجه به عضویت کشورمان در موافقت نامه مادرید که حدود 141 کشور عضو هستند برای حمایت از نشانه های جغرافیایی کشورمان باید از علائم تجاری نیز استفاده کنیم و از حمایت های مربوط بهره مند شویم.

رئیس مرکز مالکیت معنوی کشور تصریح کرد: این مرکز آماده است با همکاری معاونت صنایع دستی، موضوعات مربوط به تولیدات این حوزه را در دستور کار قرار دهد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1398020814

برچسب‌ها