تألیف آثار آموزشی برای نسل جوان در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این پژوهشگاه در سال جاری را تألیف و انتشار آثار آموزشی برای مقاطع راهنمایی و دبیرستان بیان کرد.

به گزارش میراث آریا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برنامه‌های متنوعی برای تألیف، انتشار و توزیع پژوهش‌های محققان این حوزه دارد.

 به گفته بهروز عمرانی، رئیس این پژوهشگاه انتشار دیجیتال پژوهش‌ها، تألیف آثار آموزشی برای جوانان و پرداختن به مسائل و چالش‌های روز کشور در قالب کتاب از مهمترین برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال جاری خواهد بود. بازدید عمرانی از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت خوبی در اختیارمان قرار داد تا بیشتر با سیاست‌های پژوهشگاه در حوزه کتاب آشنا شویم.

سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه انتشار کتاب چیست؟

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امسال با 130 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب شرکت کرد که حدود 50 عنوان آن برای اولین‌بار عرضه می‌شوند. نگاه پژوهشگاه در زمینه انتشار کتاب در حوزه‌های هشت‌گانه آن یعنی باستان‌‌شناسی، مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، حفاظت و مرمت، ابنیه و بافت‌های تاریخی، گردشگری، هنرهای سنتی و میراث طبیعی متمرکز است. اگر پژوهش‌های هریک از این گروه‌ها در شمارگان بالا منتشر شود، حائز اهمیت است. اقدامی که در این راستا انجام دادیم، اخذ مجوز انتشار دیجیتال بود که قدم خوبی در زمینه انتشار پژوهش‌ها و کتاب‌های پژوهشگاه به‌شمار می‌رود. همچنین نرم‌افزارهای مربوط به ebook را تهیه کردیم. این اقدام به دو دلیل صورت گرفت؛ کاهش قیمت تمام افزایش حوزه و گستره انتشار.

پژوهشگاه برنامه‌ای برای پژوهش و انتشار آثاری در زمینه بحران‌ها و چالش‌های پیش روی کشور از جمله بحران آب دارد؟

با توجه به اهمیت مخاطب‌محوری، موضوعی که به نظرمان رسید بحث پرداختن به مسائل و چالش‌های روز کشور بود. برای مثال مطالعات مردم‌شناسی پژوهشگاه به‌صورت جدی بر روی بحران آب متمرکز شده است. پرداختن به اینکه سیاست‌ها و شیوه‌های مدیریت منابع آب ما در گذشته چگونه بوده است. جغرافیای ایران به‌صورت سینوسی شرایط خشکسالی و تَرسالی را همیشه داشته است. اما اینکه ما چگونه توانستیم این شرایط را مدیریت کنیم، سابقه‌ تاریخی دارد که مطالعات حوزه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی می‌تواند به ما کمک کند در این زمینه‌ها قدم‌های درست‌تری برداریم. در واقع باید شرایطی فراهم کرد تا مثلاً مطالعات بحران آب پژوهشکده مردم‌شناسی سریع منتشر شود تا در اختیار مسئولان ذی‌ربط و مردم نواحی و مناطق بحران‌زده قرار گیرد.

سیاست بعدی پژوهشگاه در زمینه انتشار کتاب، افزایش تفاهم‌نامه‌ها و ارتباطات فرهنگی با نهادهای مختلف است. اقدامی که در این زمینه انجام دادیم همکاری با خانه کتاب بود. چنین اقداماتی کمک خواهد کرد تا غرفه سال آتی پژوهشگاه در نمایشگاه کتاب تهران متنوع‌تر و غنی‌تر باشد.

همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی با خانه کتاب در چه زمینه‌ای خواهد بود؟

بخش زیادی از فعالیت‌های پژوهشگاه حاکمیتی است، مانند فعالیت‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی. بحث چاپ و انتشار و گستردگی توزیع تولیدات موضوع بسیار مهمی است که به عقیده من در پژوهشگاه مغفول مانده بود. انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی مانند توافق احتمالی پژوهشگاه با خانه کتاب کمک می‌کند تا شرایط مطلوب‌تری را برای انتشار و توزیع تولیدات پژوهشگاه فراهم شود.

بیشتر آثار مکتوب پژوهشگاه تخصصی و برای استفاده دانشجویان و پژوهشگران است، سیاست و برنامه‌ای برای تألیف آثاری برای عموم مردم ندارید؟

شاکله انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری دو وجهی است؛ یک وجه آن کاملا تخصصی است، چرا که همکارانم در قالب طرح‌های موظفی و پیمانی پروژه‌هایی را انجام می‌دهند و خروجی آن در قالب کتاب منتشر می‌شود. وجه دیگر کار انتشارات ما عمومی است. یکی از مهمترین برنامه‌های ما در حوزه انتشار عناوینی با مفاهیم عمومی‌تر تألیف و انتشار کتاب‌هایی برای موضوع آموزش در حوزه نظام آموزشی‌‌مان و برای جامعه راهنمایی و دبیرستان در سال جاری و با همکاری وزارت آموزش و پرورش است.

با توجه به اهمیت موضوع خلیج‌فارس، پژوهشگاه برنامه‌ای برای پژوهش و انتشار اثری در اینن زمینه دارد؟

در زمینه خلیج‌فارس دو عنوان کتاب با همکاری پایگاه خلیج‌فارس در دست انتشار داریم. قرار بود این کتاب در دهم اردیبهشت ماه امسال که مصادف است با روز ملی خلیج‌فارس رونمایی شود اما به دلیل حضور مقامات رسمی کشور، این مراسم در خرداد ماه برگزار خواهد شد.

 لازم به ذکر است رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دیدار با  نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب نیز بر ادامه جلسات مشترک با این مؤسسه در زمینه انتشارات مشترک، همکاری و پشتیبانی معنوی خانه کتاب از پژوهشگاه تأکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 139802129

برچسب‌ها