پیام رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به‌مناسبت روز جهانی موزه

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در پیامی روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی را تبریک گفت.

به گزارش میراث آریا، در متن پیام بهروز عمرانی آمده است:

«تاریخ، حافظه زنده جمع است و بی آن، بشر فاقد شناسنامه خواهد بود. این حافظه و شناسنامه، ابزار ویژه خود را دارد که به صورت دست افزارهای سنگی و فلزی تراشیده و نتراشیده، ساخته و ناساخته، تندیس ها و یادمان های کوچک و بزرگ، سنگ نوشته ها، مکتوبات و حتی روایات شفاهی و فرهنگ عامه جلوه می کند و بشر از دیرباز در گردآوری و نگاهداری آنها کوشیده است. موزه، یکی از مکان هایی است که بشر برای حفظ این دستاوردها به کار می گیرد و آن را چنین تعریف می کنند: «ساختمانی عمومی است (متعلق به دولت یا در اداره دولت) که آثار هنری در آن نگاهداری می شود. به عبارت دیگر، مؤسسه ای است که به بهترین شکل، پدیده های طبیعی و کارهای بشری را نمایش می دهد. موزه به حفظ شناسنامه بشر و تقویت حافظه جمعی کمک می‌کند و در نتیجه، به صورت رکن عمده ای از تاریخ در می آید». 
روز جهانی موزه - گسترش موزه های دنیا و همكاری همه جانبه ی علمی ، فرهنگی و صنعتی، در جهت دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین المللی و تدوین برنامه‌هایی مؤثر است كه دارای خطوط اساسی همكاری مشترك و دو جانبه بین مردم و موزه ها در سطح جهانی باشد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و به عنوان مغز متفکر و بازوی علمی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خود را موظف می داند در راستای توسعه و گسترش پژوهش در زمينه ميراث فرهنگي و گردشگري و در راستا احيا و مستند سازي آثار به منظور حفظ كيفيت آنها و آشكار نمودن حلقه‌هاي گمشده فرهنگي تاريخي و طبيعي با همکار اعضا هئیت علمی و کارشناسان خویش به تحقیق، صیانت و حفاظت از آثار تاریخی – فرهنگی و فرهنگ این مرز و بوم بپردازد.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1398022821

برچسب‌ها