«کهن‎پیشه‎های سرزمین خوز» روانه بازار کتاب شد

کتاب «کهن‎پیشه‌‎های سرزمین خوز» نوشته سپیده زمانی‎راد با موضوع صنایع‌دستی بومی و پیشه‎های وابسته به آن در خوزستان، چاپ و وارد بازار کتاب شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی ادارهکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، این نویسنده خوزستانی با اشاره به انتشار کتاب خود اظهار داشت: «خوزستان سرزمینی است که مردان و زنانی را در آغوش خود پرورانده که همواره دل و جان آنها با هنر و معنویات تکامل یافته و با بهرهگیری از آنها به رشد و تکاپوی بذر هنر در این خطه همت نهادهاند.»

سپیدهزمانی راد ادامه داد: «تنوع ضنایع دستی در خوزستان نیز به دلیل فرآوانی اقوام مختلف از جمله بختیاریها، لُرها، اعراب و ... قابل توجه است به گونهای که میتوان تولیدات این استان را به مجموعه صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری تقسیم کرد.»

او تصریح کرد: «از مجموعه صنایع دستی و بومی این استان میتوان به گروههای نساجی سنتی، پوشاک محلی، بافتهای دارای و غیرداری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، پیشههای صنایع دستی و ... اشاره کرد که هریک از این گروهها دارای زیرشاخههایی مانند احرامبافی، عبابافی، موجبافی، چوقابافی و ... هستند.»

این نویسنده افزود: «بر همین اساس تصمیم به تألیف این کتاب گرفتم و در آن به معرفی صنایع دستی استان و صنایع دستی منسوخشده، درحال منسوخ و در معرض خطر پرداختم.»

وی عنوان کرد: «این کتاب در پنج فصل و در مجموع 150 صفحه توسط انتشارات \"ارگ نواندیش\" چاپ و منتشر شده است.»

سپیدهزمانیراد متولد 1366 در شهر دزفول، دانشآموخته باستانشناسی تمدن و فرهنگ اسلامی، دانشجوی مقطع دکتری رشته تاریخ و از فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان است. \" کهنپیشههای سرزمین خوز\" پژوهش تازه این فعال در حوزه شناخت میراث فرهنگی و صنایع دستی خوزستان و همچنین شناخت پوشش محلی مردم استان با اشارات مردمشناسی این سرزمین است. از این نویسنده همچنین کتابی تحت عنوان \"مُطبَق خونه دسفیلی\" با موضوع غذاهای سنتی مردم دزفول، شیرینیجات سنتی و غذاهای ایرانی رایج در این شهر در دست چاپ است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398030816

برچسب‌ها