بررسی حکومت سلوکیان بر اساس سکه‌شناسی در موزه ملی ایران

نشست علمی‌تخصصی با عنوان «گذری بر سلوکیان؛ پرسش‌ها بیش از پاسخ‌ها» توسط آرتور هوتن، پژوهشگر سکه‌شناسی دوره سلوکی با حضور جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، مسئولان این موزه و جمعی از باستان‌شناسان و پژوهشگران در موزه ملی ایران برگزار شد.  

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، آرتور هوتن پژوهشگر سکه شناسی دوره سلوکی در این نشست با اشاره به اهمیت سکه و سکه زنی در پژوهش های باستان شناسی و تاریخی گفت: «با توجه به اینکه مدارک باستان شناسی و گل نبشته های به دست آمده به اندازه کافی گویا نیستند، سکه را می توان به عنوان سند و مدرک درجه اول معرفی کرد که چشم انداز نوینی بر تاریخ و شناخت نظام اقتصادی و اداری می گشاید.»

هوتن به انواع سکه های سلوکی طلا و نقره (استاتر، چهاردرهم، درهم و سکه های برنزی) در نظام آتیک پرداخت و به انواع ضرابخانه های این دوره همراه با ویژگی سکه های آنها در قلمرو غربی و شرقی سلوکیان اشاره کرد. 

همچنین در این نشست به ماهیت مقام های سلطنتی سلوکی و ارتباط آنها با شهرهای شاهی و اختیار آنها در ضرب سکه پرداخته شد. پیشرفت و توسعه قابل توجه سکه ها در این دوره به عنوان ابزاری کارآمد برای پرداخت های دولتی و به عنوان پول رایج بین آنها مورد توجه قرار گرفت.

پژوهشگر سکه شناسی دوره سلوکی با اشاره به اینکه بسیاری از عناصری که بر روی سکه های ضرابخانه های شرقی، مانند بین النهرین، ایران و باختر ضرب شده اند از نوع نظامی هستند به تفاوت سکه های مختلف در این دوره پرداخت. انواع سکه های برنزی این دوره، برنزهای شهری و نیمه شهری و دلایل ظهور و افول آنها در سیستم اداری و اقتصادی سلوکیان مورد بحث قرار گرفت. 

آرتور هوتن به ورود اسکندر به غرب آسیا در سال 333 پیش از میلاد اشاره کرد و به تغییرات بسیاری که در نظام اداری و اقتصادی منطقه صورت گرفت و در راستای اهداف اسکندر، پایه ریزی سیستم پولی سه واحدی در کل قلمرو غربی و شرقی بود، پرداخت.

او گفت: «پس از مرگ اسکندر نیز در 323 پ.م سرزمینهای فتح شده میان سردارانش تقسیم شد و بیشتر متصرفات آسیایی او که ایران هسته اصلی آن بود به سلوکوس اول رسید. به این ترتیب سلوکوس اول با ضرب سکه چهاردرهمی در بابل به سلطنت خود مشروعیت بخشید و نظام پولی سه واحدی اسکندر را در سیستم اقتصادی و اداری سلوکیان (312-64 پ.م) از سلوکوس اول تا آنتیوخوس سیزدهم به کار برد.»

این نشست با اعطای لوح سپاس به آرتور هوتن توسط ریاست موزه ملی ایران در قسمت ورودی موزه ایران باستان خاتمه یافت.

آرتور هوتن پژوهشگر ارشد در زمینه پژوهش های سکه شناسی سلوکی  و به عنوان رییس انجمن سکه شناسی آمریکا در سال های 1994-1999 و مولف چهار جلد کتاب در مورد سکه های سلوکی است که در سال های 2002 و 2008 به چاپ رسید. همچنین آقای هوتن موزه دار و مسئول بخش در موزه پاول گتی در سال های 1982-1986 نیز بودند.

انتهای پیام/

کد خبر 1398032032

برچسب‌ها