حفاظت و حراست از محوطه کجور نیازمند همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در واکنش به خبر تخریب آثار تاریخی در محوطه کجور که در خبرگزاری فارس منتشر شده، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش میراث آریا، در این توضیحات آمده است:

«در پی درخواست حفاری شرکت مخابرات شهرستان چالوس و نوشهر برای توسعه فیبر نوری در منطقه کجور، پس از بررسی این درخواست در شورای فنی معاونت میراث فرهنگی در تاریخ 28 فروردین 98 مقرر شد که خاکبرداری خارج از محدوده عرصه محوطه تاریخی کجور و در نقاطی از مسیر مورد نظر با نظارت کارشناس باستان شناسی این اداره کل، با حداقل مداخله و به روش دستی انجام شود.

در ابلاغیه شورای فنی معاونت میراث فرهنگی تاکید شد که شرکت مخابرات به عنوان کارفرمای این طرح باید پیش از آغاز عملیات اجرایی مراتب را به صورت کتبی برای حضور کارشناس اعلام کند که متاسفانه به رغم پیگیری های این اداره کل، عملیات حفاری بدون هماهنگی و کارشناس میراث فرهنگی انجام شد.

پس از اطلاع اداره میراث فرهنگی شهرستان نوشهر از روند آغاز عملیات خاکبرداری، بلافاصله در تاریخ 3 تیر 98 رئیس اداره و مأموران یگان حفاظت در محل حاضر شدند و در جلسه ایی که در محل شهرداری با حضور نماینده مخابرات تشکیل شد، مراتب اعتراض اداره میراث فرهنگی  اعلام و در همان روز فعالیت شرکت مخابرات متوقف شد.

پس از آن مجددا اداره مخابرات، شبانه و با ماشین آلات مکانیکی نسبت به خاکبرداری و اتمام عملیات بدون هماهنگی اقدام کرد که این موضوع نیز بلافاصله برای پیگیری در دستور کار قرار گرفته است.

حفاظت و حراست از آثار تاریخی ارزشمندی همچون محوطه کجور نیازمند همکاری و مشارکت تمام دستگاه های اجرایی ذیربط است و همانطور تا کنون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برای توسعه اهداف و پیشبرد فعالیت های عمرانی همکاری و تعامل لازم را با دیگر دستگاه های اجرایی داشته است، در همین رابطه ضرورت رعایت ضوابط و مقررات ميراث فرهنگی در نحوه مداخله در آثار و محوطه های تاریخی ضروری است اما متاسفانه در این مورد اداره مخابرات شهرستان هیچگونه همکاری و تعامل را لحاظ نکرده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 139804193

برچسب‌ها