حمایت جدی سازمان میراث‌فرهنگی از زنان سوزن‌دوز سیستان و بلوچستان

مشاور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در امور بانوان و خانواده با اعلام این‌که شناسایی بیشتر زنان در حوزه هنر سوزن‌دوزی را در دستور کار داریم، از حمایت‌های ویژه سازمان میراث‌فرهنگی از زنان سوزن‌دوز و بانوان کارآفرین خبر داد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، فریبا رحمان‌پور، مشاور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در امور بانوان و خانواده در دیدار با عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به برگزاری جشنواره زنان کارآفرین به‌صورت یک برنامه مشترک با سازمان منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: «این جشنواره به‌منظور تجلیل از زنان کارآفرین کشور برگزار خواهد شد که در این راستا حدود ١١٠ زن کارآفرین از سراسر کشور شناسایی شده اند. این زنان در حوزه های صنایع دستی، بوم گردی و بازآفرینی خانه های روستایی و... فعالیت دارند.»

رحمان‌پور همچنین به حمایت های جدی‌تر از هنر سوزن دوزی زنان سیستان و بلوچستان اشاره و اظهار کرد: «همچنین شناسایی بیشتر زنان در حوزه هنر سوزن دوزی را در دستور کار داریم که بتوانند بهتر دیده شوند چون هنوز زنانی در این حوزه هستند که علی رغم کار خوب به درستی دیده نشده اند.»

مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، برگزاری جشنواره زنان کارآفرین را اولین برنامه مشترک سازمان میراث فرهنگی کشور با سازمان منطقه آزاد چابهار عنوان کرد و ادامه داد: «سازمان، برنامه های دیگری را نیز در منطقه چابهار در جهت توسعه و حمایت از صنایع دستی و آموزش هنر سوزن دوزی انجام خواهد داد. شاخص ترین هنر زنان سیستان و بلوچستان سوزن دوزی است ولی هنرهای دیگری همچون سفالگری و... هم در این منطقه وجود دارد.»

رئیس أمور زنان و خانواده سازمان میراث فرهنگی درباره حمایت از لباس اصیل و سنتی زنان چابهار گفت: «حفظ اصالت و فرهنگ از رسالت های اصلی سازمان میراث فرهنگی است که در این راستا از حفظ و اشاعه لباس سنتی زنان سیستان و بلوچستان هم حمایت می شود. اکنون زنان سیستانی به سمت توسعه هنر سوزن دوزی حتی روی لباس های رسمی و اداری شان رفته اند و این در واقع همگامی با اهداف ما در جهت حفظ لباس سنتی و بومی هر منطقه دارد. هدف کلی ما این است که زنان منطقه در توسعه هنر سوزن دوزی موضوع عفاف و حجاب را هم در نظر بگیرند و تلفیقی از فرهنگ ایرانی و اسلامی در این هنر دیده شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 1398050114

برچسب‌ها