کارگاه «فرجام امپراتوری ساسانی» در موزه ملی قرآن کریم

از سوی کمیته پژوهش جامعه راهنمایان کارگاه آموزشی «فرجام امپراتوری ساسانی» صبح امروز ساعت 10 به سخنرانی دکتر علیرضا رسته در گالری منفی 2 موزه ملی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی موزه ملی قرآن کریم، علیرضا رسته دارای مدرک دکترای تاریخی اسلام، در این کارگاه گفت: «بی گمان رویدادهای تاریخی اموری آنی نیستند بلکه برآمده از حلقه‌ای در هم تنیده از سلسله علت ها و معلول هایند، بنابراین شناخت آن ها نیازمند شناسایی زمینه ها و ریشه ها است با آن که در این بررسی تعین سرآغازی برای پژوهش دشوار است، اما به ناگزیر می توان پادشاهی خسروپرویز را به عنوان این کلاف سردرگم، نقطه عزیمت قرارداد.»

او افزود: «دولت ساسانی توسط اردشیر بابکان در سال ۲۲۶ میلادی رسماً تأسیس شد و پس از ۴۲۶ سال در سال ۶۵۲ میلادی فروپاشید. برخی از مورخان و پژوهشگران شکل گیری این دولت را به سال ۲۲۴ و سال سقوط آن را ۶۴۲ میلادی نوشته اند که با محاسبات تقویمی تاریخ ایران و جهان باستان هماهنگ و سازگار نیست. این نکته بر همۀ اهل پژوهش در عرصۀ تاریخ ایران ساسانی روشن است که اردشیر بابکان در سال ۲۲۴ میلادی دولت خودمختار خود را در دارابگرد فارس اعلام کرد.»

رسته گفت: «اردشیر که به خانواده ای از حاکمان محلی فارس تعلق داشت در سال ۲۲۶ میلادی رسماً به قدرت رسید و پانزده سال یعنی تا سال ۲۴۱ میلادی سلطنت کرد. او مناطق تحت حاکمیت خود را متحد کرد و به زیر فرمان یک فرمانروا که خود او بود درآورد.»

در پایان این کارگاه، علاقه‌مندان شرکت کننده از آثار موزه در طبقه منفی 3 که شامل آثار معاصر، آثاری از خوشنویسان و نگارگران معاصر و همچنین تابلو خط، نقاشی، و آثار تجسمی بود بازدید کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 139805067

برچسب‌ها