جلسه بررسی اقدامات نظارتی و کنترلی بر قاچاق اموال تاریخی و صنایع‌دستی برگزار شد

در اجرای مصوبات جلسه مورخ 98/4/5 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نخستین  جلسه تخصصی  پیرامون بررسی اقدامات نظارتی و کنترلی بر قاچاق اموال تاریخی‌فرهنگی و صنایع‌دستی برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی یگان حفاظت میراث فرهنگی، این نشست با حضور فرمانده یگان حفاظت، معاونان و جمعی از مدیران یگان حفاظت، نمایندگان معاونت های میراث فرهنگی و صنایع دستی، نمایندگانی از اداره حقوقی، گمرک و پلیس فرودگاه‌های کشور، راه آهن، پلیس امنیت اقتصادی و معاونت عملیات مرزبانی ناجا  در محل ستاد مرکزی یگان حفاظت میراث فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای جلسه سردار امیر رحمتاللهی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی،  با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی به عنوان سرمایه ملی و هویت تاریخی این مرز وبوم و با توجه به ماهیت وظائف ذاتی یگان در زمینه حفاظت اموال منقول و غیرمنقول تاریخی، بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب در جهت کاهش جرائم علیه مواریث ارزشمند تاریخی و فرهنگی و قاچاق اموال تاریخی، از طریق تداوم تعاملات سازنده و موثر با نیروی انتظامی و برخورداری از ظرفیت های حمایتی ناجا در زمینه برخورد قانونی و قاطع  با متخلفان و سوداگران این عرصه و محدود نمودن زمینه های ارتکاب جرم تاکید کرد.

او از جایگاه ویژه صنایع دستی در بازارهای بین المللی به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصاد خلاق در درآمدزایی و رونق اشتغال نام برد و از آثار مخرب و زیانبار قاچاق صنایع دستی بر پیکره فرهنگی و اجتماعی  و... جامعه و از انواع قاچاق چمدانی صنایع دستی کم حجم با ارزش ریالی بالا و یا در قالب لوازم خانگی مجاز به دلیل تعرفه پایین واردات به عنوان مصادیق امر یاد کرد.

رحمت الهی، همچنین ارتقای تعاملات فرابخشی به منظور تشدید اقدامات نظارتی و کنترل هدفمند در مبادی ورودی و خروجی و نیازسنجی آموزشی از طریق هماهنگی با رده های سازمانی و ناجا در رابطه با آشنایی ماموران و ایجاد حساسیت در جهت شناخت اموال تاریخی و صنایع دستی را از مهمترین عوامل موثر در زمینه مبارزه با قاچاق کالاهایی از این دست عنوان کرد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در ادامه با اشاره به پدیده مجرمانه حفاری غیرمجاز و فراوانی آن در جامعه به‌واسطه وجود خرده‌فرهنگ‌های اشتباه مانند  دستیابی یک شبه به ثروت، از دستگاه فلزیاب به عنوان ابزاری در جهت تحصیل غیرمجاز اشیای تاریخی و از قانون فلزیاب و نقش کلیدی یگان حفاظت به عنوان متولی و مجری قوانین مرتبط نام برد و ایجاد حساسیت در مراجع قضایی و رده‌های نیروهای انتظامی، دفاع قاطع نمایندگان حقوقی و نیز افزایش هزینه ارتکاب جرم و… را از راه‌کارهای اساسی در زمینه پیشگیری و مقابله با جرائم این حوزه برشمرد .

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، همچنین  بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعات صنایع دستی در اتوماسیون اداری ناجا به منظور تسریع در تبادل داده‌های موردنیاز، دسترسی رده های نیروی انتظامی به سامانه جام سازمان میراث فرهنگی و اطلاع رسانی دقیق آخرین مقررات و دستورالعمل های مربوطه با هدف مقابله جدی با پدیده قاچاق اموال تاریخی و فرهنگی و صنایع دستی تاکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1398051722

برچسب‌ها