نمایشگاه نگارگری و خوشنویسی در خانه فرهنگ و هنر گویا

نمایشگاه «نقش همدلی» که به مجموعه آثار محمود صفری و مسعود باستان‌فر اختصاص دارد، جمعه 25 مرداد در گالری خانه فرهنگ و هنر گویا افتتاح شد.

محمود صفری، سرپرست کارگاه نگارگری سازمان میراث فرهنگی درباره این نمایشگاه به خبرنگار میراث‌آریا گفت: «آثار این نمایشگاه، ترکیبی از نگارگری و خوشنویسی است و این دو تکنیک متفاوت با هم ترکیب‌ شده‌اند، این‌یک نوع نوآوری در ارائه این هنرها محسوب می‌شود و چیزی که این آثار را از دیگر آثار متمایز می‌کند، نوع قلم‌گیری و خوشنویسی آن است. یعنی در این آثار بیشتر از تکنیک سیاه‌قلم استفاده‌شده است.»

او افزود: «طرح‌های این آثار برگرفته از طرح‌های دوره صفوی و رضا عباسی است و اکثر تابلوها به‌صورت سیاه‌مشق است که تقریباً می‌توان گفت به‌صورت کتابتی کارشده‌اند. این مجموعه آثار، شامل 37 تابلوی ترکیبی از نگارگری و خوشنویسی هستند، به همین دلیل نام این نمایشگاه را نقش همدلی گذاشته‌ایم چون ترکیبی از دو هنر سنتی ایرانی در کنار هم هستند و هیچ‌کدام از طرح‌های این مجموعه تکراری نیستند.»

صفری تصریح کرد: «معمولاً خوشنویسان از نقوش تذهیبی استفاده می‌کنند ولی ما از نقوش نگارگری در قالب خوشنویسی استفاده کرده‌ایم. کاغذهای استفاده‌شده هم‌دست ساز یا گلاسه است که تابه‌حال کسی روی این کاغذ نگارگری نکرده است ولی برای خوشنوسی سهل و آسان است چون اکثر کارهایشان روی گلاسه است. آثار بیشتر به‌صورت تک قلم کارشده است.»

او هدف از برپایی این نمایشگاه را ایجاد تنوع در هنر خوشنویسی و نگارگری عنوان کرد و افزود: «درواقع این آثار نوعی نوآوری در هنر نگارگری و خوشنویسی هستند و به همین دلیل، نقش همدلی نام‌گرفته‌اند چون این دو هنر همیشه در کنار هم بوده‌اند ولی هیچ‌گاه در یک اثر کنار هم قرار نگرفته‌اند که در آثار این نمایشگاه، این دو هنر اصیل ایرانی در یک قاب دیده می‌شوند.»

نمایشگاه «نقش همدلی» از 25 تا 30 مرداد در گالری خانه فرهنگ و هنر گویا میزبان عموم علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1398052624

برچسب‌ها